Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2023

Ο ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΣ ΠΑΤΈΡΑΣ ΝΑΟΎΜ




Ο πατέρας Ναούμ πήρε την εξομολόγηση πολύ σοβαρά.

«Καλέστε όλους σε μετάνοια», είπε, «πρέπει να καταστρέψουμε τις μικροαμαρτίες». Ακόμη και ένα μικρό αμάρτημα επηρεάζει τη μοίρα του κόσμου... Τώρα όλοι αναζητούν οραματιστές για να θεραπευτούν. Και οι ασθένειες συμβαίνουν συχνά λόγω αμαρτιών. Ένας εδώ γάβγιζε και γρύλιζε. Δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα μαζί της - προσευχήθηκαν και την επέπληξαν. Και μια φίλη της ήρθε, και της παραδέχτηκε ότι φλεγόταν τον εαυτό της, κάνοντας χειραψίες. Ντρεπόταν να ομολογήσει αυτή την αμαρτία. Και όταν το ομολόγησε, ο δαίμονας φώναξε: «Αυτό με κρατούσε» και βγήκε έξω.

Πράγματι, οι δαίμονες θυμούνται κάθε αμαρτία μας μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια. Ειδικά αυτά που ντρεπόμαστε να παραδεχτούμε στην εξομολόγηση. Κάποια στιγμή, ένας δούλος του Θεού επισκέφτηκε τον πατέρα (δυστυχώς, δεν ρώτησα το όνομά της). Του είμαι πολύ ευγνώμων που με ώθησε να γράψω μια γενική εξομολόγηση. Και ήταν έτσι. Όταν ήρθα για πρώτη φορά στον πατέρα Βενέδικτο, απαρίθμησε τις αμαρτίες μου για πολύ καιρό, και συμφώνησα με εκείνες για τις οποίες ένιωθα ένοχος. Και όταν ετοιμαζόμουν να πάω στο Pechory και είπα στον πατέρα Βενέδικτο ότι εκεί θα προετοιμαστώ κατάλληλα για την εξομολόγηση, ο πατέρας Βενέδικτος με ρώτησε:

«Δεν μου τα είπες όλα;»

«Αυτό λοιπόν», σκέφτηκα και ηρέμησα. Δεν επέστρεψα ποτέ στις προηγούμενες αμαρτίες μου, ομολογώντας μόνο τις καθημερινές αμαρτίες. Και στον πατέρα Ναούμ, στον οποίο πήγαινα συνεχώς τρία χρόνια, μετάνιωσα για τις αμαρτίες που είχα κάνει πρόσφατα.

Τότε εμφανίστηκε αυτή η γυναίκα, που κάθε φορά μου θύμιζε κάποιες αμαρτίες μου, τις οποίες φυσικά ξεχνούσα. Και μετά ρώτησε αν είχα μετανοήσει για τις αμαρτίες μου από τότε που ήμουν επτά ετών.

«Όχι, δεν μετανιώνω λεπτομερώς», παραδέχτηκα.

— Έχετε κάποιο φυλλάδιο με το όνομα «Μυστική Εξομολόγηση»;

- Όχι, δεν έχω.

«Θα ήταν καλό να τη βρεις», είπε.

Σε όλη τη διαδρομή από τη Λαύρα ως το σπίτι σκεφτόμουν μόνο αυτή τη «Μυστική Εξομολόγηση». «Αυτό ακριβώς μου λείπει! Αλλά πού μπορώ να το βρω; Και μετά έγινε αυτό.

Ο άντρας μου μου άνοιξε την πόρτα:

- Κοίτα τι βρήκα! - αυτός είπε.

Στα χέρια του είχε το ίδιο χειρόγραφο τετράδιο. Και θυμήθηκα αμέσως ότι μια φορά κι έναν καιρό, πριν από πολύ καιρό, κάποιος μου έδωσε αυτό το σημειωματάριο, αλλά όταν το άνοιξα, δεν το διάβασα: οι αμαρτίες που σκόνταψα τότε μου φάνηκαν πολύ δυσάρεστες (αργότερα ήμουν κάπου... Διάβασα τότε ότι οι ορθόδοξοι ιερείς είχαν αρνητική στάση απέναντι σε αυτό το τετράδιο: πράγματι, εκεί περιγράφονταν αμαρτίες για τις οποίες πολλοί τότε δεν είχαν ιδέα). Έβαλα το σημειωματάριο στο συρτάρι του γραφείου μου και το ξέχασα. Πώς όμως ο άντρας μου πήρε αυτό το σημειωματάριο; Αυτό ήταν το πιο εκπληκτικό πράγμα! Γιατί στην οικογένειά μας δεν συνηθιζόταν να σκαρφαλώνουμε στα θρανία άλλων και να διαβάζουμε επιστολές και έγγραφα άλλων ανθρώπων. Αυτό ήταν ιδιαίτερα ασυνήθιστο για τον σύζυγό μου· ακόμη και σπάνια έμπαινε στο δωμάτιό μου· είχε αρκετή δουλειά στο γραφείο του.

Λοιπόν, δεν χρειάζεται να χάνουμε χρόνο! Και έτσι, γύρω στις δέκα το βράδυ, άνοιξα ένα σχολικό τετράδιο 12 φύλλων, έβαλα μπροστά μου το φυλλάδιο «Η εμπειρία της κατασκευής μιας εξομολόγησης» του πατέρα Ιωάννη (Κρεστγιάνκιν), δακτυλογραφημένο και αυτό το «τρομερό» τετράδιο, έχοντας προηγουμένως προσευχηθεί στον Ιωάννη τον Βαπτιστή (αυτό το δίδαξαν αυτοί που πήγαινα στην εκκλησία για πολύ καιρό), και άρχισα να θυμάμαι τις αμαρτίες μου από την ηλικία των πέντε ετών. Θυμάσαι το ένα, ακολουθεί άλλο. Και αυτό είναι που με εξέπληξε: σημειώνεις με ευκολία κάποια σημαντική αμαρτία, αλλά όταν θυμάσαι κάτι που φαίνεται άχρηστο, όλα ανατρέπονται μέσα: δεν υπάρχει περίπτωση! Έπρεπε ακόμη και να κάνω έναν τέτοιο διάλογο με τον εαυτό μου: "Λοιπόν, τότε δεν θα ομολογήσουμε τίποτα!" «Όχι, γιατί, το ομολογώ, αλλά μια άλλη φορά!» «Λοιπόν, τώρα θα φέρεις έναν βρωμερό σωρό, και μετά θα πας να προσθέτεις σιγά σιγά; Όχι, είναι καλύτερα ταυτόχρονα». Και έτσι μέχρι το πρωί, μέχρι να ξημερώσει.

Κι έτσι εμφανίστηκα μπροστά στον Πατέρα με το σημειωματάριό μου. Πω πω, νομίζω ότι περπάτησα και περπάτησα για τρία χρόνια, και ορίστε! Ο πατέρας έριξε μια λοξή ματιά στο σημειωματάριό μου:

-Από πού τα πήρες όλα αυτά;

Αναστέναξα λυπημένα.

- Και πότε να το διαβάσω αυτό, βλέπεις πόσοι είναι;

- Θα περιμένω!

«Και μετά θα φύγω».

«Πατέρα», προσευχήθηκα, «δεν μπορώ να έρθω άλλο με αυτήν την εξομολόγηση, δεν αντέχω άλλο αυτό το βάρος!»

Ο πατέρας πήρε το σημειωματάριό μου και το διάβασε για πολλή ώρα. Και ενώ διάβαζε, σκέφτηκα: «Γιατί έγραψα τόσο πολλά!» Επιπλέον, ο φίλος μου έσκυψε πάνω από το τετράδιο και το διάβασε κι αυτός!

Αλλά όταν ο πατέρας τελείωσε την ομολογία μου μέχρι το τέλος, μου είπε χαμογελώντας:

- Είναι τόσο καλό που τα έγραψες όλα αυτά!

Χρειάζεται να περιγράψω τη χαρά μου;! Νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο. Τώρα είναι η σειρά των φίλων μου. Γιατί να αντέξω μόνος μου την ντροπή; Συμπλήρωσαν και τα τετράδιά τους. Αλλά μόλις μαζεύτηκαν μαζί τους για να επισκεφτούν τον πατέρα, ο πατέρας πήγε διακοπές. Έτσι οι φίλες μου έπρεπε να περιμένουν έναν ολόκληρο μήνα, κρύβοντας τις εξομολογήσεις τους από τα αδιάκριτα βλέμματα όπου ήταν δυνατόν, ακόμα και κάτω από το στρώμα.

Και αυτή η γυναίκα συνέχισε να μου θυμίζει τις αμαρτίες μου, αυτές που είχα ξεχάσει ή ήθελα να ξεχάσω. Δεν κατάλαβα καν ότι έπασχε από εμμονή μέχρι που κάποτε άκουσα ένα δαιμονικό γρύλισμα να προέρχεται από αυτήν:

- Γιατί έρχεσαι εδώ; Δεν έχεις αρκετά χρήματα για να τον πληρώσεις!

Μια άλλη φορά κάθισε στη γωνία, ως συνήθως, και περίμενε τη σειρά της. Εκείνη την ώρα, ένας επισκέπτης βγήκε από το κελί του πατέρα και ο φίλος μου την κάλεσε:

- Γιατί δεν είπες πώς τα έκανες τότε;

- Α, αλήθεια, δεν είπα, το ξέχασα.

- Λοιπόν, πήγαινε, πήγαινε, μίλα!

Αυτό σημαίνει: αν ο Κύριος θέλει, τότε οι δαίμονες μπορούν να υπηρετήσουν προς όφελός μας.

Η τελευταία φορά που συνάντησα αυτή τη γυναίκα ήταν στη Μόσχα στον Καθεδρικό Ναό των Θεοφανείων. Εκείνη, ως συνήθως, ήρθε κοντά μου και με ρώτησε:

— Υπάρχουν σταυροί στους τάφους των γονιών σας;

Στεκόταν στους τάφους της μητέρας μου, αλλά όχι στους τάφους του πατέρα και της γιαγιάς μου, μόνο ένα μνημείο με έναν σταυρό πάνω του.

Δεν την ξαναείδα αυτή τη γυναίκα.

***

Κάποτε δούλευα σε ένα ινστιτούτο σχεδιασμού. Καθάριζα γραφεία και η φίλη μου η Μαργαρίτα ήταν μηχανικός στο τμήμα εκτίμησης. Ζούσαμε σε γειτονικά σπίτια, οπότε συναντιόμασταν αρκετά συχνά. Καμιά φορά ερχόταν στο σπίτι μου η Μαργαρίτα. Οι συναντήσεις μας ξεκίνησαν με ένα τηλεφώνημα.

- Θέλω να σε συμβουλευτώ! - είπε η Μαργαρίτα.

Ήρθε και για δύο ή τρεις ώρες έπρεπε να ακούσω ιστορίες για τα σκαμπανεβάσματα της ζωής της. Και ήταν αδύνατο να βάλω μια λέξη σε αυτές τις ιστορίες· αμέσως έπεσα πάνω σε έναν τοίχο πλήρους απόρριψης.

«Κάνω πράγματα, αλλά τίποτα δεν μου βγαίνει», συνήθως θρηνούσε. Τι γίνεται με εμένα; Είναι ξεκάθαρο ότι:

- Πρέπει να βαφτιστείς! - Επενέβαινα περιστασιακά.

Όμως η Μαργαρίτα δεν αντέδρασε στα λόγια μου και συμπεριφέρθηκε σαν να μην ήμουν καθόλου εκεί. Και αυτό συνεχίστηκε για δύο χρόνια. Αλλά δεν μπορούσα να αρνηθώ να τη γνωρίσω: μια ανύπαντρη μητέρα που μεγαλώνει μόνη της ένα χαριτωμένο αγόρι. Τη λυπόμουν. Σκέφτηκα ότι από τότε που ήρθε η Μαργαρίτα σε μένα, σημαίνει ότι το χρειαζόταν. Και η υπομονή μου ανταμείφθηκε. Μια φορά, έχοντας ακούσει άλλη μια φορά για τα πράγματα που έκανε, επανέλαβα την ίδια φράση:

- Αν θέλετε να σταματήσετε να γυρίζετε σε ένα μέρος και να αρχίσετε να ζείτε συνειδητά, πρέπει να βαφτιστείτε!

Και ξαφνικά με κοίταξε με ένα βλέμμα γεμάτο νόημα, σαν να με έβλεπε για πρώτη φορά:

- Νομίζεις?

Σε αυτό το σημείο, εκμεταλλευόμενος μια τόσο υπέροχη αλλαγή μέσα της, άρχισα να μιλάω σχεδόν γρήγορα, φοβούμενος ότι θα αποτραβήχτηκε ξανά στον εαυτό της:

- Ναι, φυσικά, αυτό ακριβώς! Και αυτή είναι η μόνη ευκαιρία, η μόνη διέξοδος!

- Λοιπόν, εντάξει, θα βαφτιστώ μαζί με τον γιο μου!

Πήγαμε στον πατέρα και μας ευλόγησε να βαφτιστούμε στο Peredelkino με πλήρη βύθιση στην Εκκλησία της Μεταμόρφωσης: στη σοβιετική εποχή, υπήρχε μόνο μια μεγάλη κολυβριδρα εκεί. Θυμάμαι πώς η Μαργαρίτα, αμέσως μετά το Μυστήριο, τράβηξε την αυλαία και μου «έδωσε έξω»: «Μα τίποτα δεν έχει αλλάξει!» Αλλά αν η μητέρα δεν ένιωθε καμία μεταμόρφωση, ο εξάχρονος γιος της άστραφτε από χαρά και ευτυχία, η καρδιά του ήταν ξεκάθαρα γεμάτη αγάπη για όλους, πηδούσε συνεχώς γύρω μας και αγκάλιαζε όλους. Και σε όλη τη διαδρομή από την εκκλησία ως το σπίτι χαιρόμασταν μαζί του: εγώ ήμουν νονά της Μαργαρίτας και ο άντρας μου ήταν του γιου της. Η Μαργαρίτα ένιωσε τη μεταμόρφωση μόλις εννέα μήνες αργότερα. Και πριν από αυτό, περνώντας δίπλα από το σπίτι όπου συνήθως μαζεύονταν οι υπάλληλοι του ινστιτούτου για ένα διάλειμμα καπνού, παρακολούθησα τη Μαργαρίτα, Σέρνοντας προκλητικά το τσιγάρο της, με κοίταξε με μια νικηφόρα ματιά: «Μα κάνω ό,τι θέλω!» «Ναι, σε παρακαλώ κάνε το, τι με νοιάζει;» - απάντησα ψυχικά.

Για πρώτη φορά, η Μαργαρίτα συμφώνησε να πάει μαζί μου στην εκκλησία για τη λειτουργία των Χριστουγέννων και την υπερασπίστηκε μέχρι το τέλος, αν και με μεγάλη δυσκολία, μεταβαίνοντας από το πόδι στο πόδι και περιοδικά με επιπλήττει:

- Γιατί μόλις πήγα μαζί σου! Αν ήξερα ότι θα έπαιρνε τόσο πολύ, δεν θα το έκανα ποτέ...

Αλλά «ο πάγος είχε σπάσει», και τώρα έγινε λόγος για εξομολόγηση με τον πατέρα. Εξηγώντας στη Μαργαρίτα πώς να προετοιμαστεί για την εξομολόγηση, της έδωσα τα ίδια τετράδια που είχα χρησιμοποιήσει κάποτε για να θυμάμαι τις αμαρτίες μου και πήγε σπίτι μαζί τους. Δύο μέρες αργότερα η Μαργαρίτα μου έδωσε τα τετράδια με τις λέξεις:

- Ναι, το ξέρω, πολλοί το κάνουν αυτό!

Δεν είπα τίποτα ως απάντηση. Λίγες μέρες αργότερα ετοιμαστήκαμε επιτέλους να επισκεφτούμε τον πατέρα, και η Μαργαρίτα ήρθε σε μένα πριν το ταξίδι:

- Διαβάστε την ομολογία μου!

Διάβασα και επέστρεψα το γραμμένο χαρτί:

- Αυτό δεν είναι ομολογία.

- Τι τότε?

- Αυτά είναι ερωτήματα.

- Τι είναι εξομολόγηση;

"Τελικά!" - Ήμουν ευτυχής:

— Η εξομολόγηση είναι μια ειλικρινής μετάνοια για τις αμαρτίες κάποιου και η εξομολόγησή τους σε έναν ιερέα.

- Αλλά δεν βλέπω τις αμαρτίες μου.

«Τότε γράψε έτσι: «Δεν βλέπω τις αμαρτίες μου».

- Αυτό είναι όλο? - Η Μαργαρίτα ήταν ενθουσιασμένη και σκέφτηκε: "Αποδεικνύεται ότι είναι τόσο απλό: καλά, ένας άνθρωπος δεν βλέπει τις αμαρτίες του, γιατί τον ενοχλεί;"

Με αυτό το χαρτί πήγαμε στον πατέρα Ναούμ. Φτάσαμε στον πατέρα μάλλον γρήγορα. Διάβασε το σημείωμα της Μαργαρίτας, αλλά δεν είπε τίποτα, μόνο τη σκέπασε με το πετραχήλι και προσευχήθηκε.

Λίγες μέρες αργότερα, όταν η φίλη μου η Τατιάνα και εγώ καθόμασταν στην κουζίνα (η Τατιάνα τότε αποφάσιζε αν θα πάει σε ένα μοναστήρι ή θα μείνει στον κόσμο και αυτή η επιλογή δεν ήταν εύκολη για εκείνη), χτύπησε το κουδούνι. Ανοιξα την πόρτα. Ήταν η Μαργαρίτα. Χωρίς καν να χαιρετήσει, είπε από την πόρτα:

- Τετράδια για μένα! – και έχοντας λάβει τα τετράδια, χάθηκε αμέσως πίσω από την πόρτα.

- Τι τρέχει με αυτην? – ρώτησε η Τατιάνα.

«Δεν ξέρω», ανασήκωσα τους ώμους μου.

Φυσικά, μπορούσα να εξηγήσω τη συμπεριφορά της, αλλά δεν ήθελα να μιλήσω για τη Μαργαρίτα ή να διακόψω μια σημαντική συζήτηση με τη φίλη μου.

Και όταν δύο μέρες αργότερα άνοιξα ξανά την πόρτα όταν χτύπησε το κουδούνι, η Μαργαρίτα στεκόταν στο κατώφλι (η Τατιάνα καθόταν ακόμα στην ίδια κουζίνα):

- Νομίζεις ότι είμαι αξιοπρεπής γυναίκα; 

Ναι-α, "όλα αυτά θα ήταν αστεία αν δεν ήταν τόσο λυπηρά!"

Τι έπεται? Τότε η Μαργαρίτα άρχισε να γράφει μια εξομολόγηση από την ηλικία των επτά ετών. Συμφωνήσαμε να συναντηθούμε μαζί της όταν ήταν έτοιμη η εξομολόγηση. Δύο εβδομάδες αργότερα η Μαργαρίτα ήρθε ξανά σε μένα. Δεν ήταν όμως εύκολο να την αναγνωρίσεις! Μπροστά μου δεν στεκόταν μια χαρούμενη, ροδαλη αρχοντική νεαρή γυναίκα (ο πατέρας είπε γι 'αυτήν: "Η Μαργαρίτα είναι τόσο αστεία, σωστά;" - και γέλασε ταυτόχρονα), αλλά αυτή για την οποία λένε: το πιο όμορφο πράγμα που έβαλαν σε ένα φέρετρο. Έγινε χλόμια, κουρασμένη, ακόμα και η μύτη της έγινε μυτερή, σαν νεκρού. («Έκλαιγα κάθε μέρα!»). Είναι η πρώτη φορά που το βλέπω, ειλικρινά! Έτσι, μπροστά στα μάτια μου, έγινε μια μεταμόρφωση, έγινε η αληθινή μετάνοια: ένας άνθρωπος πέθανε για μια αμαρτωλή ζωή. Πέθανε πραγματικά και γεννήθηκε στην αιώνια ζωή!

Πήγαμε στη Λαύρα, αλλά ο πατέρας δεν μας δέχτηκε.

«Όλα είναι εξαιτίας σου», είπε, «δεν είπες στον πατέρα ότι ήμουν μαζί σου!»

Η ταλαιπωρημένη Μαργαρίτα γύρισε σπίτι και πρόσθεσε στην εξομολόγησή της δυο ακόμη αμαρτίες, τις οποίες μάλλον ήθελε να «σώσει» για τον εαυτό της. Σύντομα επιστρέψαμε στο Father’s, και εγώ, έχοντας σταθεί με τη Μαργαρίτα μέχρι το τέλος , του είπα αυτό που λέω εξαιρετικά σπάνια:

- Πατέρα, ορίστε η Μαργαρίτα, αποδέξου την, σε παρακαλώ!

Αλλά ο πατέρας, χωρίς καν να με κοιτάξει, μας έσπρωξε μακριά με τα χέρια του και είπε: «Τι, δεν υπάρχει άλλος;» - και αριστερά.

- Λοιπόν, τίποτα δεν λειτούργησε πάλι!

«Μα εσύ ο ίδιος άκουσες πώς είπα στον Πατέρα για σένα!» Τι πιστεύετε ότι έπρεπε να κάνω; Αρπάξτε τον πατέρα από τα πόδια;

Η Μαργαρίτα παρέμεινε σιωπηλή, προσβεβλημένη, αλλά στο σπίτι, ωστόσο, έγραψε στο σημειωματάριό της το πιο σοβαρό αμάρτημά της, που την βασάνιζε ιδιαίτερα. Και όταν πήγαμε στη Λαύρα, προσευχόταν μόνο για ένα πράγμα: για να μην διαβάσει ο πατέρας την εξομολόγησή της μπροστά της!

Και ο πατέρας εκπλήρωσε την προσευχή της. Έκανε κάτι που δεν είχε κάνει ποτέ: πήρε το σημειωματάριο της Μαργαρίτας και πήγε στο κελί του. Και όταν βγήκε, πλησίασε την ετοιμοθάνατη Μαργαρίτα, της χάιδεψε το κεφάλι και είπε με αγάπη:

«Δεν θα το ξανακάνεις, σωστά;» Ναί?

«Δεν θα το κάνω, Πατέρα», είπε η Μαργαρίτα.

Και αμέσως τα πουλιά της τραγούδησαν, το γρασίδι έγινε πράσινο και ο ήλιος έλαμψε.

Σβετλάνα Σιντόροβα

10 Νοεμβρίου 2021


 

Δεν υπάρχουν σχόλια: