Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2024

Olga Rozhneva .Αληθινές ιστορίες, ή Μοναστικές συναντήσεις Ιστορίες στην Μονή της Οπτινα. 20

 


Ημερολόγιο ενός επίμονου αρχάριου

24 Νοεμβρίου 2009

Είναι άβολο να γράφεις, το αυτοκίνητο κουνιέται. Λοιπόν, τώρα θα βάλω το φορητό υπολογιστή στην αγκαλιά μου και θα γράψω πάνω του. Εδώ. Είναι πιο βολικό. Τρεισήμισι ώρες μακριά. Μπορείς να το σκεφτείς...

Η ζωή μας είναι γεμάτη σύμβολα και σημάδια. Γιατί; Ναι, γιατί δεν είναι χαοτικό. Και η ζωή μας ρέει στην Πρόνοια του Θεού. Και οι πνευματικοί άνθρωποι είναι οξυδερκείς, γιατί βλέπουν καθαρά τα μυστικά του πνευματικού κόσμου που είναι κλειστά στους μη πνευματικούς ανθρώπους. Άλλωστε ο πνευματικός κόσμος υπάρχει έξω από το πλαίσιο του επίγειου χρόνου. Και τώρα ένας συνηθισμένος άνθρωπος βλέπει κάποιο είδος χάους γεγονότων και συναντήσεων, μια συνένωση νημάτων ζωής, όπως στο πίσω μέρος ενός χαλιού, όταν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς τι απεικονίζεται στην μπροστινή πλευρά. Αλλά ένας πνευματικός άνθρωπος βλέπει τα σχέδια και τα χρώματα ολόκληρου του καμβά, βλέπει την εικόνα της ζωής ως σύνολο.

«Σταματησαμε  στο εκατόν δέκατο χιλιόμετρο», ακούστηκε μια φωνή από τον ομιλητή. Το τρένο Μόσχα-Καλούγκα σταμάτησε. Δυσκολεύομαι να επιστρέψω από τις σκέψεις μου στην καθημερινότητα. Μισοάδειο τρένο, αμυδρό φως. Στο τέλος της άμαξας, δύο τσιγγάνοι συζητούν με ενθουσιασμό. Δεξιά, κοιμάται ένας τύπος με σακάκι με επένδυση, με ένα κορδόνι κάτω από το κεφάλι του. Επιστρέφω στην Optina από τον εκδοτικό οίκο της Μόσχας.

Το λυκόφως του Νοεμβρίου πυκνώνει, το βράδυ πλησιάζει και το πρόσωπό μου αρχίζει να καθρεφτίζεται στο παράθυρο. Κοιτάζω τον προβληματισμό μου: «Τι περιμένει εσένα και εμένα σε αυτή την επίσκεψη; Πώς θα είναι η νέα υπακοή;

Συναντώ ένα στοχαστικό βλέμμα και γνέφω στον γνωστό άγνωστο στο παράθυρο. Ο φωτογράφος που μου έδωσε πρόσφατα τη φωτογραφία μου παρατήρησε στοχαστικά: «Λοιπόν; Δεν είναι παρόμοια, λέτε; Το παρατήρησες σωστά. Σπάνια παρατηρεί κανείς. Λένε ψέματα για τα πάντα—φωτογραφίες και καθρέφτες».

Η αντανάκλασή μου ζει μια ελαφρώς ανεξάρτητη ζωή. Έγνεψα λοιπόν καταφατικά, και η ξανθιά γυναίκα εκεί, στο παράθυρο, φάνηκε να δίστασε και λίγο αργότερα τελικά έγνεψε ευνοϊκά. Υπάρχει μια ελαφριά κοροϊδία στις γωνίες των χειλιών σου - φιλοσοφείς φίλε;

Θα είμαι  στό κελί στη μητέρα της μοναχής Σ. Αν πιστεύουμε ακράδαντα ότι η ζωή μας ρέει στο ρεύμα της Πρόνοιας του Θεού, τότε, φυσικά, αυτή η υπακοή δεν είναι τυχαία. Κάτι πρέπει να μάθω, κάτι να καταλάβω. Αλλά αναρωτιέμαι αν ήταν δυνατόν να μαντέψουμε εκ των προτέρων για τη νέα υπακοή; Υπήρχαν σημάδια;

Φυσικά, δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι είμαι πνευματικός άνθρωπος, είναι πολύ υψηλό. Αλλά πάντα μου άρεσε να παρατηρώ σύμβολα, σημάδια και να προσπαθώ να ξετυλίξω το περίγραμμα του προτύπου της ζωής. Κλείνω τα μάτια μου. Δεν χρειάζεται να ζοριστω. Δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε τη δύναμη της θέλησης για να βγάλετε αναμνήσεις. Απλά πρέπει να ανοίξετε την πόρτα της μνήμης. Ανοίξτε το και περιμένετε. Αυτό που χρειάζεστε θα έρθει πρώτο.

Ο πρώτος που φτάνει είναι η Μόσχα, ο σταθμός Κιέβου, ένας βιαστικός αποχαιρετισμός. Μου δίνουν μια λευκή τσάντα στα χέρια μου - είναι ένα απροσδόκητο δώρο. Τι θα μπορούσε να υπάρχει; Τον κοιτάζω στην άμαξα. Λεζάντα: «Μονή Ελέους Μάρθα και Μαρία». Η συσκευασία περιέχει δώρα. Ψωμάκια, πίτες με πατάτες, τσουρέκια - όλα ψήθηκαν στο μοναστήρι. Ένα σακουλάκι με κράκερ. Η επιγραφή «Αγιασμένο στα λείψανα της Σεβασμιότατου Μάρτυρα Μεγάλης Δούκισσας Ελισάβετ». Άλλη μια τσάντα. Περιέχει εικόνα της μάρτυρα Ελισάβετ και λάδι ευλογημένο στα λείψανά της.

Αναρωτιέμαι. Η ίδια η αγία Μεγάλη Δούκισσα Ελισάβετ μπαίνει ξεκάθαρα στη ζωή μου.

Η επόμενη ανάμνηση είναι άλλο ένα σημάδι. Στην τελευταία μου επίσκεψη στην Όπτινα, συνάντησα μια από τις αδερφές του μοναστηριού, η οποία, όπως κι εγώ, έκανε υπακοή στο ναό. Έτυχε να μοιραστεί τις εμπειρίες της μαζί μου: της δόθηκε η υπακοή να φροντίσει μια ηλικιωμένη και πολύ άρρωστη γυναίκα. Είπε ότι η φροντίδα της ήταν πολύ δύσκολη. Από όλες τις απόψεις: καθημερινή, ψυχική, πνευματική.

Πραγματικά τη συμπονούσα. Επιπλέον, οι συνθήκες διαβίωσης είναι πραγματικά δύσκολες: πρέπει να ανάψετε τη σόμπα, να μεταφέρετε νερό από την αντλία νερού. Φυσικά, δεν υπάρχει ζεστό νερό. Ζεστάνετε νερό στη μοναδική ηλεκτρική κουζίνα και πλένετε τα ρούχα κάθε μέρα. Τα ντους στο μοναστήρι γίνονται μία φορά την εβδομάδα. Υπάρχει όμως ιδιαίτερη φροντίδα για έναν ηλικιωμένο και άρρωστο...

Μοιράστηκα τις εμπειρίες μου με τον Ηγούμενο Α., τον κοινό μας πνευματικό πατέρα, ο οποίος ευλόγησε αυτήν την αδελφή με νέα υπακοή. Απαντώντας στις συμπάθειες και τις ερωτήσεις μου για το αν αυτή η υπακοή θα μπορούσε να δοθεί σε κάποιον άλλο, μου είπε μια ιστορία.

Ένας άντρας, αφού μέθυσε, έγινε πολύ οξύθυμος. Και σε μια κρίση θυμού προσέβαλλε συχνά τη γυναίκα του. Μια μέρα, μεθυσμένος, τη χτύπησε τόσο δυνατά που πέθανε. Όταν ξεσηκώθηκε και κατάλαβε τι είχε κάνει, έπεσε σε απόγνωση. Αφού εξέτισε την ποινή του, πήγε σε ένα μοναστήρι και ήθελε να μείνει εκεί και να ζήσει. Όμως ο γέροντας της μονής, αφού άκουσε τη μετανοημένη του ομολογία, δεν του επέτρεψε να μείνει στο μοναστήρι, αλλά τον ευλόγησε να κάνει υπακοή στο καταφύγιο και να φροντίζει τους βαριά άρρωστους.

Αυτό του δίδαξε υπομονή και ευγένεια και μετά από λίγα χρόνια έγινε ένας εντελώς διαφορετικός άνθρωπος. Όταν οι στενοί του φίλοι τον συνάντησαν στον τάφο της γυναίκας του, δεν τον αναγνώρισαν. Αντί για περήφανο και καυτερό άντρα, είδαν έναν ταπεινό άνθρωπο. Η όλη του εμφάνιση έγινε διαφορετική. Αυτοί είναι οι καρποί που καρπώνονται όσοι επιτελούν με πραότητα το κατόρθωμα της φροντίδας για τους αρρώστους και τους πάσχοντες.

Ακούω αυτήν την ιστορία, αλλά κάτι μέσα μου αντιστέκεται. Λέω στον πατέρα μου:

- Φυσικά, αυτό είναι άθλος. Θα μπορούσε κανείς να πει και μαρτύριο. Αλλά μου φαίνεται ότι αυτό το κατόρθωμα πρέπει να είναι μόνο εθελοντικό. Γιατί δεν μπορείς να γίνεις μάρτυρας με πρόταση κάποιου άλλου. Πρέπει να είναι η ελεύθερη βούληση του ανθρώπου. Άλλωστε, αν τον αναγκάσετε να σηκώσει ένα φορτίο που δεν μπορεί να επωμιστεί, τότε το άτομο θα γκρινιάξει και θα καταστρέψει τα πάντα με τη γκρίνια του. Έτσι δεν είναι;

Ο Hegumen A. χαμογελά και απαντά:

- Λογίζεις καλά. Και γράφεις ιστορίες για καλούς ανθρώπους. Εδώ είναι μια καλή ιστορία που έγραψα για μια από τις αδερφές του μοναστηριού. Λοιπόν, εκεί που σώζει έναν άστεγο από την πείνα και τον στέλνει σε ένα καταφύγιο.

- Πατέρα, χαίρομαι που σου άρεσε η ιστορία μου.

- Ναι, καλά γράφεις. Μόνο η θεωρία είναι μια κυρία του δικαστηρίου και η πράξη είναι μια αρκούδα στο δάσος. Αυτά έλεγαν οι γέροντες της Όπτινα.

Τώρα είναι σαφές τι εννοούσε. Δεν είναι καιρός να μάθω στην πράξη τι συζήτησα και έγραψα;

Από το ηχείο ακούγεται ένας ήχος λείανσης: "Επόμενος σταθμός Kaluga-1". Η στάση μου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: