Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 19 Ιουνίου 2023

ΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΡΟΚΛΟΥ (ΝΙΚΑΟΥ) ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ (ΠΙΡΒΟΥ)

 





ΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΡΟΚΛΟΥ (ΝΙΚΑΟΥ) ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ (ΠΙΡΒΟΥ)

Ohana Maria Smoke

 

Οι βαθιά σεβαστοί και αγαπημένοι Ρουμάνοι πρεσβύτεροι Αρχιμανδρίτης Ιουστίνος (Pirvu; 1919–2013) και μοναχός Πρόκλος (Nikau; 1928–2017) ήταν σύγχρονοι, αλλά δεν είδαν ποτέ ο ένας τον άλλον. Και οι δύο υπέφεραν για τον Χριστό κατά τη διάρκεια του κομμουνιστικού διωγμού και πέρασαν τη ζωή τους σε βαθιά απομόνωση: ο πατέρας Πρόκλος - σε μια καλύβα στην άκρη του δάσους, ο πατέρας Ιουστίνος - στις φυλακές και μετά στα λεγόμενα. αναγκαστική κατοικία, την οποία δεν μπορούσε να φύγει. Ωστόσο, εν Θεώ ήταν στενά συνδεδεμένοι, όπως λέει η πνευματική κόρη του γέροντα Πρόκλου.

 

 

Ήταν μεγάλη ευλογία για μένα που ανακάλυψα τον πατέρα Πρόκλο το 1996 , όταν εγώ, τότε φοιτητής, πήγα για προσκύνημα. Η καρδιά μου δέθηκε αμέσως με τον πατέρα μου. Και άρχισα να πηγαίνω συχνά κοντά του, σαν στο σπίτι μου. Ο πατέρας μου ήταν και μητέρα και πατέρας για μένα.

 

Είδα στον ιερέα την εκπλήρωση των λόγων του αγίου Θαλασσίου του Λιβύου: «Η αγάπη, εξ ολοκλήρου στραμμένη προς τον Θεό, συνδυάζει αυτούς που την κατέχουν με τον Θεό και μεταξύ τους» [1 ] . Ο ιερέας είχε ένα σπάνιο χάρισμα να ανάψει την αγάπη για τον Θεό στις καρδιές όσων έρχονταν κοντά του. Ήξερε πώς, με εκπληκτική λεπτότητα, να κατέβει στην ψυχή μιας ξεπεσμένης και απελπισμένης ψυχής που είχε παραστρατήσει, να την βάλει στα πόδια, να την επαναφέρει στον σωστό δρόμο, να πυροδοτήσει μέσα της αγάπη για τον Θεό και να δείξει ότι ο Θεός είναι αγάπη.

 

Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας, χωρίς να μιλώ, δύο περιστατικά, δύο θαύματα που έζησα στο κελί του πατέρα Πρόκλου. Η πρώτη συνδέεται με τον θάνατο του πατέρα Ιουστίνου . Συγχωρέστε με που είμαι συναισθηματικός.

 

Άρχισα να πηγαίνω κοντά του, όπως στο σπίτι μου. Ο πατέρας ήταν για μένα και η μαμά και ο μπαμπάς

 

Την ημέρα που ο π. Ιουστίνος έπεσε σε κώμα, πριν πάει στον Κύριο, εγώ, μη γνωρίζοντας τίποτα γι' αυτό, πήγα στον πατέρα Πρόκλο. Πήγαινα κοντά του αρκετά συχνά, μια φορά το ενάμιση μήνα. Θα πήγαινα πιο συχνά, αλλά δεν τολμούσα να τον ενοχλήσω. Αυτό ήταν απλώς πάρα πολύ.

 

Όταν φτάσαμε εκεί, ήταν βράδυ, περίπου 7 και μισή. Η πύλη του ήταν κλειστή. Μίλησα με την αδερφή του πατέρα μου, την  μοναχή. Κι έτσι, καθόμαστε με τον άντρα μου και μια καλόγρια στον επάνω όροφο, κοντά στο σπίτι της. Σύντομα, μετά από περίπου ένα τέταρτο, άνοιξε η πύλη του πατέρα. Ο Μπατιούσκα βγήκε έξω, σαν να έψαχνε κάποιον. Έτρεξα κοντά του, χαρούμενος που το άνοιξε. Ο άντρας μου δεν πήγε μαζί μου, έμεινε με την αδερφή του πατέρα στην πύλη της.

 

 

 

Κι έτσι, ο πατέρας κάθισε, ως συνήθως, στην καρέκλα του, εγώ κάθισα μπροστά στην πύλη, τον κοίταξα αδιάκριτα και είδα ότι ο πατέρας είχε αλλάξει στο πρόσωπό του. Κοίταξε κάπου προς την κατεύθυνση του δάσους και συνέχιζε να επαναλαμβάνει ότι του ήρθε κάποιος παπάς (ομολογώ, δεν κατάλαβα τίποτα από όσα είπε), ότι κάποιος ιερέας, ένας μοναχός, αδύνατος, ήρθε κοντά του, με μια μακριά λευκή γενειάδα, κίτρινη σαν κερί και με μπλε μάτια. Και ήρθε κοντά του να του πει: «Πατέρα, προσευχήσου για μένα, γιατί φεύγω στον άλλο κόσμο. Και χρειάζομαι να προσευχηθείς για μένα». Και ο πατέρας Πρόκλος του απάντησε: «Όχι, πάτερ, εγώ είμαι που χρειάζομαι να προσεύχεσαι για μένα!» - Όχι, πάτερ, τώρα προσεύχεσαι για μένα, γιατί φεύγω για τον άλλο κόσμο, και έφυγε.

 

Και ο πατέρας λέει:

 

«Τον ακολούθησα έξω για να δω πού ήταν στο δρόμο. Κάποιος στεκόταν στην πύλη, αλλά αυτό το άτομο δεν είδε κανένα μοναχό.

 

Ο Μπατιούσκα βυθίστηκε σε μια πολυθρόνα και σώπασε κοιτώντας όλη την ώρα προς την κατεύθυνση του δάσους. Και τότε κατάλαβα ότι κοιτούσε προς το μοναστήρι της Πέτρου Βόντα. Είχε ένα τέτοιο βλέμμα, σαν να κοιτούσε τον χρόνο, και είπε:

 

- Κύριε, πώς λάμπει, κοίτα πώς λάμπει! Δεν μπορώ να ξεκολλήσω τα μάτια μου. Τι κόσμος!

 

Τότε όλα ήταν σιωπηλά, σιωπηλά και κοίταξαν κάπου μακριά. Δεν τόλμησα να τραυλίσω, να τον ρωτήσω τίποτα, δεν ήθελα να σπάσω το μυστικό του! Έκαψε η καρδιά μου, ένιωσα ότι έλεγε κάτι πολύ σημαντικό. Και τότε ο πατέρας με ρωτάει:

 

- Βλέπεις?

 

«Δεν βλέπω, πατέρα. που? Δείξε μου το στυλό σου!

 

- Εκεί! Εκεί! Δεν βλέπεις; Πόσο λάμπει!

 

Δεν βλέπω, δεν βλέπω τίποτα!

 

Σηκώθηκα από την καρέκλα στην οποία καθόμουν, γιατί είχα την πλάτη στο φως, πήγα στον ιερέα, γονάτισα ακόμα και στον πάγκο του και λέω:

 

- Πού, πατέρα;

 

Και μου δείχνει με ένα στυλό:

 

- Εκεί! Κοίτα, δεν βλέπεις; Δείτε πώς λάμπει!

 

- Δεν βλέπω τίποτα...

 

- Εντάξει, θα δεις! Θα δείτε!

 

Έμεινε σιωπηλός κοιτάζοντας μακριά, μακριά, που και που αναστέναζε και έλεγε:

 

- Η ώρα του θανάτου είναι τρομερή. Τρομερή ώρα θανάτου...

 

 

Και αναστέναξε ξανά. Διήρκεσε, νομίζω, περίπου μισή ώρα. Σου λέω, δεν μπορούσα να τον ρωτήσω απολύτως τίποτα, και με κοιτούσε κατά καιρούς, και τα μάτια του απλά έλαμπαν! Αλλά την ίδια στιγμή τον είδα με δυσκολία και για πολλή ώρα δεν μπορούσα να τον κοιτάξω στα μάτια, και συνέχιζε να επαναλαμβάνει:

 

- Πώς λάμπει! Τρομερή είναι η ώρα του θανάτου! Δεν μπορείς να δεις? Λοιπόν, εντάξει, θα δεις!

 

Περίπου μισή ώρα αργότερα μπήκε μια καλόγρια με τον άντρα μου. Και ο πατέρας δεν είπε τίποτα άλλο για αυτό το φως. Απλώς κοιτούσα αυτό το μέρος από καιρό σε καιρό και αναστέναξα.

 

Δεν μείναμε πολύ μαζί του. Μας μίλησε μόνο για την ώρα του θανάτου, για τον θάνατο και συνέχιζε να επαναλαμβάνει:

 

- Η ώρα του θανάτου είναι τρομερή.

 

Συγγνώμη, ξέχασα να αναφέρω μια λεπτομέρεια. Πριν έρθει η μητέρα Filofey με τον άντρα μου, ο ιερέας συνέχισε να προσπαθεί να μου δείξει το φως και μετά είπα:

 

- Πατέρα, μήπως υπάρχει κάποιος ερημίτης στο δάσος; Ίσως είναι ερημίτης, μήπως πρέπει να πας να τον δεις;

 

Λέει ο πατέρας:

 

«Τα πόδια μου δεν με κρατούν, δεν θα μπορέσω να φτάσω εκεί.

 

Και μετά, χαμογελώντας, λέει άτακτα:

 

- Ναι, και δεν είναι ακόμα ώρα! Δεν υπάρχει χρόνος, αλλά μετά θα πάω κι εγώ εκεί.

 

Ναι... Τότε, όταν μπήκαμε στο αυτοκίνητο, είπα αμέσως στον άντρα μου τι είχε συμβεί και με ρώτησε:

 

«Και δεν είδες απολύτως τίποτα;»

 

- Τίποτα. Δεν υπήρχε καν ένα εντυπωσιακό ηλιοβασίλεμα. Μόνο μερικά σύννεφα στον ουρανό.

 

Και πήγαμε σπίτι, στο Ιάσιο, και όταν φτάσαμε, ήταν ήδη περίπου έντεκα και μισή. Και τότε λαμβάνω ένα μήνυμα ότι ο πατέρας Ιουστίνος έχει αναχωρήσει στον Κύριο! Αλλά και τότε δεν καταλάβαινα τι έλεγε ο ιερέας.

 

Γυρίζουμε και αμέσως ορμούμε στην Πέτρα Βόδα. Εκεί λέμε ότι πρέπει να δούμε τον πατέρα. Γνωρίζαμε τον πατέρα Ιουστίνο, είχαμε την ευλογία του, αλλά δεν μου πέρασε ποτέ από το μυαλό ότι ο πατέρας Πρόκλος μίλησε για τον πατέρα Ιουστίνο ως μοναχό που είχε έρθει να τον αποχαιρετήσει.

 

Όταν μπήκαμε στο ναό, ο ιερέας ήταν ήδη ξαπλωμένος εκεί, στο Petru Voda, στον επάνω όροφο, με τους μοναχούς. Και όταν είδα τον πατέρα Ιουστίνο εκεί, στο φέρετρο, αδύνατο, με κέρινο πρόσωπο και μακριά άσπρα γένια, τα λόγια του πατέρα Πρόκλου εμφανίστηκαν αμέσως στη μνήμη μου. Μόνο τότε κατάλαβα τι μιλούσε ο πατέρας.

 

Με κατέλαβε η φρίκη.

 

Είπα στις καλόγριες, με τις οποίες ήμασταν φίλοι, για το τι έγινε, και ρώτησαν τι ώρα ήταν στον πατέρα Πρόκλου. Και είπαν ότι στις πέντε και μισή έπεσε σε κώμα. Σοκαρίστηκα όταν κατάλαβα ότι ήταν θαύμα και τους ζήτησα να μην το πουν σε κανέναν, να τα κρατήσουν όλα κρυφά. Με κατέλαβε η φρίκη.

 

Όταν μετά από καιρό, ας πούμε, λίγες μέρες μετά την ταφή του π. Ιουστίνου, επέστρεψα στον πατέρα Πρόκλο, ο ιερέας είχε μια ομάδα πιστών, είχαν ήδη βγει έξω και στέκονταν μπροστά στο κελί, και αυτός, ως συνήθως, ο αποχαιρετισμός επισκίασε τα κεφάλια τους με το σημείο του σταυρού.


Βλέποντας ότι ανέβαινα στο βουνό κοντά του, με ρώτησε μέσα από το πλήθος, από μακριά:

 

- Λοιπόν, πώς; Και τώρα είδες; Είδες?

 

- Ναι, πατέρα, το είδα!

 

Στο οποίο ο ιερέας, σηκώνοντας τα μάτια του στον ουρανό, είπε:

 

- Ο πατέρας Ιουστίνος ήταν άγιος!

 

Σας το ξαναλέω, φοβήθηκα να μιλήσω γι' αυτό το θαύμα, δεν το είπα σε κανέναν, ζήτησα από τους φίλους μου να σιωπήσουν, ήμουν πολύ, πολύ ... σοκαρίστηκα.

 

Την τεσσαρακοστή ημέρα, έχοντας έρθει σε μνημόσυνο του π. Ιουστίνου, αποφάσισα να επικοινωνήσω με τους ιερείς της μονής και να τους το πω. Είπα στον εαυτό μου ότι αυτό δεν είναι ένα θαύμα που αφορά μόνο εμένα προσωπικά. Ήταν ο Θεός που με κατεύθυνε με τέτοιο τρόπο ώστε να είμαι μετά με τον ιερέα. Μαρτυρεί την αγιότητα του πατέρα Πρόκλου και του π. Ιουστίνου. Αλλά και για 40 μέρες δεν είχα το θάρρος να επικοινωνήσω με τους ντόπιους ιερείς, δεν είχα το θράσος να το κάνω. Και είπα στον εαυτό μου: «Λοιπόν, ό,τι ήταν, αυτό ήταν, δεν θα πω απολύτως τίποτα για αυτό σε κανέναν».

 

Και εκείνο το βράδυ είδα τον πατέρα Ιουστίνο σε όνειρο! Ονειρεύτηκα ότι ο πατέρας Ιουστίνος ήταν ζωντανός και ο πατέρας Πρόκλος, αντίθετα, είχε πάει στον Κύριο, και ότι πήγα στον πατέρα Ιουστίνο στην Πέτρα Βόντα για να το αναφέρω και να ρωτήσω τι θα με συμβούλευε: να μιλήσω γι 'αυτό ή όχι; Και ο πατήρ Ιουστίνος -σε όνειρο τον είδα στην ολονύχτια αγρυπνία, σαν να έπρεπε να αρχίσει τώρα η ολονύχτια αγρυπνία- μου είπε το εξής:

 

«Ας σταθούμε μαζί στην προσευχή και μετά την αγρυπνία θα μιλήσουμε. Γιατί δεν μπορείς να μιλήσεις για αυτό το θαύμα πουθενά, οποτεδήποτε, οποτεδήποτε.

 

Μετά μου δίνει ένα βιβλίο, δεν ξέρω τι είδους βιβλίο ήταν, αλλά μου άφησε ένα τέτοιο αυτόγραφο πάνω του: «Δίνω όλη τη δόξα και τη λατρεία στον Κύριο».

 

Αλλά και μετά από αυτό το όνειρο, δεν αναζήτησα κανέναν, ήταν η κυρία Raluka Tenesyanu https://pravoslavie.ru/84366.html που με αναζήτησε η ίδια για λογαριασμό των ιερέων, και έτσι έδωσα αυτή τη μαρτυρία.

 

Θέλω να δώσω μια ακόμη μαρτυρία για τον πατέρα Πρόκλο, αφού βρισκόμαστε σε ένα μοναστήρι, ένας από τους θρόνους του οποίου καθαγιάστηκε προς τιμή του Αγίου Σεραφείμ του Σάρωφ. Είμαι βέβαιος ότι πολλοί από εσάς, κοιτάζοντας τον πατέρα Πρόκλο, σκεφτήκατε τον Άγιο Σεραφείμ του Σάρωφ. για τις ομοιότητες μεταξύ τους.

Κάποτε πέρασα έναν πειρασμό. Ήρθε, ως συνήθως, στον πατέρα Πρόκλο και ήθελε να του τα αποκαλύψω όλα. Αλλά δεν χρειάστηκε να πει τίποτα: απάντησε κατευθείαν στις σκέψεις σου. Και ήμουν σε μεγάλη σύγχυση: ήθελα να μάθω κάτι για την προσευχή, για την προσευχή της καρδιάς, αλλά φοβόμουν να του πω για τη χαρά, για την παρηγοριά του Αγίου Πνεύματος. Εξάλλου, όλα ξεκινούν με εμπειρίες, και φοβόμουν να πέσω στη γοητεία. Ρώτησα τον εξομολογητή μου γι' αυτό, αλλά ένιωσα ότι δεν με καταλάβαινε και γι' αυτό ήθελα να μιλήσω με τον ιερέα. Αλλά δεν μπορούσε! Στάθηκα δίπλα του και δεν μπορούσα!

 

Και ο πατέρας μίλησε έτσι:

 

– Υπάρχουν στιγμές στη ζωή που το Άγιο Πνεύμα παρηγορεί την καρδιά σου και θέλεις να μιλήσεις με κάποιον και όχι με κανέναν. Γιατί δεν σε καταλαβαίνει.

 

Και συνέχιζε να μιλάει και να μιλάει, να με κοιτάζει. Και δεν τόλμησα να του το πω, δεν τόλμησα. Και μετά είπε ότι πονούσαν τα πόδια του:

 

«Λοιπόν, τι να κάνω με αυτά τα πόδια;»

 

- Και έλα σε μας, θα σε δείξουμε στον γιατρό!

 

Και συμφώνησε! Προς έκπληξη μας και της αδερφής του.

 

- Λοιπόν, αυτό είναι, θα έρθω, αύριο το πρωί στις 6 η ώρα πάρε με από εδώ.

 

Και τότε είχα τη μεγάλη ευτυχία να μείνω μόνη μαζί του, κατάματα. Και συνέχισα να σκέφτομαι: «Πες του, μην του το πεις;» Και τότε ο πατέρας επαναλαμβάνει:

 

- Θέλεις να πεις κάτι.

 

Και σκέφτηκα: «Δεν μπορείς πια να σιωπήσεις, αν το πει για τρίτη φορά, θα πρέπει να του το πω!» Και επαναλαμβάνει για τρίτη φορά:

 

- Θέλεις να πεις κάτι.

 

Κατάλαβα ότι ο ιερέας με διαβάζει σαν ανοιχτό βιβλίο

 

Και τότε κατάλαβα ότι ο ιερέας με διάβαζε σαν ανοιχτό βιβλίο. Πραγματικά διάβασε όχι μόνο το παρόν μου, αλλά και το παρελθόν μου. Και μόλις ήθελα να ανοίξω το στόμα μου να μιλήσω, ο ιερέας σηκώθηκε, κάπως άλλαξε στο πρόσωπό του και δάκρυα κύλησαν στο πρόσωπό του. Και τότε γέμισε εντελώς φως, σήκωσε τα μάτια του στον ουρανό και είπε:

 

– Αγάπη προς τον Θεό, αγάπη Θεού, Άγιο Πνεύμα, Κύριε Ιησού.

 

Όταν είδα πώς μεταμορφώθηκε σε φως, σκέφτηκα ότι έτσι πρέπει να ένιωθε ο Μοτοβίλοφ μπροστά στον Άγιο Σεραφείμ.

 

Όταν είδα πώς μεταμορφώθηκε σε φως, ανατρίχιασα και σκέφτηκα με τρόμο ότι έτσι πρέπει να ένιωθε ο Μοτοβίλοφ μπροστά στον Άγιο Σεραφείμ του Σάρωφ. Άρχισε επίσης να κλαίει, άρχισε να επαναλαμβάνει: "Κύριε Ιησού ..." - και ένιωσε πώς η προσευχή ανάβλυσε από μέσα μου. Και κατάλαβα ότι έτσι απαντά στην ερώτησή μου για τη χαρά και τη χάρη.

 

Φυσικά, αυτό μου φάνηκε, μετά εξαφανίστηκαν όλα, αλλά ο ιερέας μου έδειξε τι σημαίνει πραγματική προσευχή και τι σημαίνει παρηγοριά του Πνεύματος και αγάπη για τον Θεό. Αυτό που είπε τόσο όμορφα:

 

«Αν αποκτήσεις αγάπη για τον Θεό, καμία από τις φθαρτές χαρές αυτής της καταραμένης εποχής δεν θα μπορέσει να σε εξαπατήσει.

 

Εν κατακλείδι, για να μην είμαι πολυλογής, θα πω μόνο ότι όταν τον είδα για τελευταία φορά, 2 μήνες πριν τον θάνατό του, μου είπε αυτή τη λέξη:

 

- Όσο μπορώ, δεν σε ξεχνάω. Κι όταν πάω στον άλλο κόσμο, τότε, αν βρω έλεος ενώπιον του Θεού, θα προσεύχομαι έτσι: Κύριε, κάνε με άξιο καθενός που πέρασε το κατώφλι του κελιού μου για να αποκτήσει μια γωνιά παραδείσου!

 

Ας συμμετάσχουμε στις ευλογίες του! [2]

 

Oana Maria Smok

Prevela από τη Ρουμάνα Zinaida Peykova

 

O Chilie Athonită (Κελλί του Άθω)

 

16 Ιουνίου 2023

Δεν υπάρχουν σχόλια: