Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 19 Δεκεμβρίου 2023

Έφαγαν σιτάρι που προοριζόταν για χοίρους, έσωσαν κορίτσια από τον πόλεμο συμμοριών και αναστήλωσαν ένα μοναστήρι στη Γεωργία. Η απίστευτη ιστορία της Μητέρας Ανώτερης Ελισάβετ (Zedgenidze).

 

Έφαγαν σιτάρι που προοριζόταν για χοίρους, έσωσαν κορίτσια από τον πόλεμο συμμοριών και αναστήλωσαν ένα μοναστήρι στη Γεωργία. Η απίστευτη ιστορία της Μητέρας Ανώτερης Ελισάβετ (Zedgenidze).

Η ΓΕΝΕΤΙΣΤΉΣ 

Η γενετιστής, που για πολλά χρόνια ήταν επικεφαλής ενός εργαστηρίου για τη μελέτη ιδιαίτερα επικίνδυνων λοιμώξεων, σχεδίαζε να μεταναστεύσει στη Γαλλία και να συνεχίσει αυτή τη δουλειά εκεί... αλλά μια μέρα αποφάσισε κάτι άλλο: να γίνει καλόγρια.

✅ «ΕΙΜΑΙ ΓΕΝΕΤΙΣΤΗΣ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ...»

Είμαι γενετιστής στο επάγγελμα. Δεν ήμουν θρήσκα στα νιάτα μου, αλλά ήρθα στο μοναστήρι με τις προσευχές των προγόνων μου. Στην οικογένειά μας ήταν ο Μεγαλομάρτυρας Iotam Zedgenidze, έζησε τον 15ο αιώνα και με τίμημα της ζωής του έσωσε τον βασιλιά Γεώργιο Η'. Οι πρίγκιπες συνωμότησαν για να σκοτώσουν τον βασιλιά, να τον μαχαιρώσουν με ένα στιλέτο ενώ κοιμόταν. Ο Ιοτάμ το άκουσε τυχαία, ήρθε στον βασιλιά και είπε: «Θέλουν να σε σκοτώσουν». Ο βασιλιάς απάντησε ότι αυτό ήταν αδύνατο· πίστεψε τους πρίγκιπες του. «Εντάξει, Σεβασμιώτατε, αφήστε με να κοιμηθώ στην κρεβατοκάμαρά σας αυτό το βράδυ», ρώτησε ο μάρτυρας. Ο βασιλιάς ήταν σίγουρος ότι δεν θα γινόταν τίποτα και συμφώνησε. Ο άγιος ζήτησε, αν σκοτώθηκε, να φροντίσει τα παιδιά του - είχε δύο μικρούς γιους. Και πήγε να περάσει τη νύχτα στο κρεβάτι του βασιλιά, και τη νύχτα τον μαχαίρωσαν μέχρι θανάτου.

Μετά από αυτόν τον φόνο, ο βασιλιάς, φυσικά, διέταξε την εκτέλεση των συνωμοτών και διέταξε να δοθεί γη στην οικογένεια του δολοφονηθέντος μεγαλομάρτυρα, που ονομάζεται Αμιλάχβαρι, και έδωσε τον τίτλο του μεγάλοι πρίγκιπες. Και στην οικογένεια της προγιαγιάς μου υπήρχαν δύο ηγουμένες από το Σαμταύρο, το μοναστήρι όπου έμενε ο πατέρας Γαβριήλ. Στα Σοβιετικά χρόνια δεν το ήξερα αυτό, το έμαθα αφού ήρθα στο μοναστήρι...

✅ «Ήπια ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΠΗΓΑΜΕ ΝΑ ΚΟΙΝΩΝΗΣΟΥΜΕ»

Αποφοίτησα από τη Βιολογική Σχολή στην Τιφλίδα, στη συνέχεια - μεταπτυχιακό στη Μόσχα, σπούδασα στο 2ο Ιατρικό Ινστιτούτο. Υπερασπίστηκε τη διατριβή της για την ανοσολογία και την αλλεργιολογία και στη συνέχεια εργάστηκε στο Κεντρικό Ερευνητικό Εργαστήριο στην οδό Tsyurupy, στην περιοχή του μετρό Profsoyuznaya. Και όταν επέστρεψα στην Τιφλίδα, διορίστηκα αμέσως επικεφαλής του εργαστηρίου του AIDS. Ήταν το 1982, τότε άνοιξε ένα εργαστήριο για ιδιαίτερα επικίνδυνες λοιμώξεις στη Γεωργία και ήμουν επικεφαλής του για πολλά χρόνια.

Μερικές φορές πήγαινα στην εκκλησία - όταν έφταναν καλεσμένοι και έπρεπε να τους δείξω τα ιστορικά μέρη της Γεωργίας, τους πήγαινα στις εκκλησίες. Αλλά γενικά ήταν άπιστη.

Η γιαγιά μου ήταν θρησκευόμενη. Είναι από την οικογένεια Μπαγκρατίωνη, κόρη του Νίκου Μπαγκρατιόνι, και μετανάστευσε στη Γαλλία, στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια της επανάστασης. Οι αδερφές της έμειναν και έγιναν άπιστες, αλλά εκείνη κράτησε την πίστη. Και πάντα με καλούσε στη Γαλλία. Αλλά δεν μου έδωσαν βίζα.

Κάποτε, όταν ανακαλύψαμε τον ιό του AIDS, ειδικοί από την Αμερική και τη Ρωσία ήρθαν σε εμάς στην Τιφλίδα για να συμμετάσχουν στην έρευνα και την ανάπτυξη ενός εμβολίου. Ήταν 1989 - μια εποχή που αξιωματικοί της KGB βρίσκονταν σε κάθε γωνιά - για να μην μπορούμε να πούμε τίποτα περιττό στους Αμερικανούς. Και ένας από τους αξιωματικούς της KGB αρρώστησε. Είχε σπυράκια στο πρόσωπο. Του λέω:

- Θέλεις να σε γιατρέψω;

– Φυσικά και θέλω!

Άρχισα να τον περιποιούμαι και σύντομα το πρόσωπό του έγινε καθαρό, καθαρό. Είπε:

- Λοιπόν, πώς μπορώ να σας ευχαριστήσω; Θέλεις να σου δώσω χρήματα;

- Δεν χρειάζεται, έχω καλό μισθό, ό,τι θέλω, θα το αγοράσω μόνη μου..

Και του ζήτησα να μου δώσει βίζα για τη Γαλλία.

– Για όνομα του Θεού! - είπε. «Έχεις τόσο καλή δουλειά, οπότε δεν θα μείνεις στη Γαλλία». Δώσε μου το διαβατήριό σου, θα το κάνω.

Και σκέφτομαι:

– Πάρε μου μια βίζα, θα πάω στο Παρίσι και  θα επιστρέψω εδώ, 100 τοις εκατό.
Και φανταστείτε, μου έδωσαν βίζα για ένα χρόνο.

Η γιαγιά μου χάρηκε τρομερά για την άφιξή μου στο Παρίσι. Ήθελα να συνεχίσω τη δουλειά μου στη Γαλλία και μετά με πήγε στο Ινστιτούτο Παστέρ. Ένα σοβιετικό δίπλωμα δεν σήμαινε τίποτα για τους Γάλλους (αν και στην πραγματικότητα λάβαμε πολύ καλή εκπαίδευση), αλλά παρόλα αυτά συμφώνησαν να με προσλάβουν. Με την προϋπόθεση ότι πρώτα θα δουλέψω ως εργαστηριακός για 6 μήνες και θα παρακολουθήσω κάποια μαθήματα.

Έτσι, είχα ήδη δουλειά και σπίτι στο Παρίσι - το γεγονός ότι έμενα ήταν τελειωμένη υπόθεση. Έζησα εκεί σχεδόν 6 μήνες. Και η γιαγιά μου συνέχιζε να προσπαθεί να με πείσει να πάω μαζί της στην εκκλησία. Και μια ωραία μέρα με ξυπνάει στις 6 το πρωί: «Ετοιμαστείτε, πάμε στη δουλειά». Ρώτησα: «Γιατί;» Αλλά κάπως με έπεισε. Στο Παρίσι υπάρχει ο Γεωργιανός Ναός της Αγίας Νίνας που ιδρύθηκε για μετανάστες από τον Ιερομάρτυρα Γρηγόριο (Peradze) (πέθανε στο Άουσβιτς το 1942). Αλλά εκείνη την εποχή δεν υπήρχε ιερέας εκεί, οπότε η γιαγιά μου πήγε στην ελληνική εκκλησία στην οδό Μπιζέ - ακόμα θυμάμαι. Ήπια και καφέ πριν φύγω, και πήγαμε στη λειτουργία.

Την ημέρα εκείνη υπηρετούσε ο Επίσκοπος Ιερεμίας από την Ελλάδα, γέροντας, ήταν ήδη άνω των 90 ετών. Η γιαγιά μου λέει:

- Ας κοινωνήσουμε.

– Τι είναι αυτό;

– Θα σας το εξηγήσω αργότερα. Τώρα πήγαινε στην εξομολόγηση.

Πήγα να εξομολογηθώ στον επίσκοπο Ιερεμία, αλλά αποδείχθηκε ότι δεν μιλούσε γαλλικά, μόνο ελληνικά. Με κοίταξε -δεν ξέρω τι σκέφτηκε για μένα εκείνη τη στιγμή- και είπε: «Ας είναι πάνω μου όλα όσα έχει αμαρτήσει αυτός ο άνθρωπος από τη γέννησή του». Αυτή ήταν η εξομολόγηση...

Είπα στη γιαγιά μου ότι έπινα καφέ - ήξερα ότι η ίδια πήγαινε στην εκκλησία με άδειο στομάχι. Εκείνη απάντησε: «Τίποτα!» Έτσι πήγα να κοινωνήσω για πρώτη φορά. Είδα ότι όλοι κοινωνούσαν από το ίδιο κουτάλι και αμέσως μου ήρθαν άσχημες σκέψεις: «Πώς είναι αυτό; Ναι, θα μολυνθώ με κάτι!» Αλλά και πάλι κοινώνησα..

✅«ΣΗΜΕΡΑ ΘΑ ΑΓΟΡΑΣΩ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΩ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ»

Τη δεύτερη μέρα ξύπνησα και είπα: «Επιστρέφω στην Τιφλίδα . Δεν θέλω να ζήσω εδώ!» Και το αεροπλάνο για την Τιφλίδα είναι μόνο σε 2 εβδομάδες. Υπάρχει ένα τρένο, αλλά περνάει από τη Γερμανία, και δεν είχα γερμανική βίζα. Τότε η γιαγιά λέει: «Πάμε στην πρεσβεία!» Πήγαμε, και, φανταστείτε, μας άκουσε ο πρόξενος και έβαλε αμέσως την απαιτούμενη σφραγίδα.

Έτσι επέστρεψα στη Γεωργία. Τότε μου φάνηκε ότι απλώς με συνέλαβε η νοσταλγία για την πατρίδα μου. Επέστρεψα στη δουλειά, με πήγαν πίσω με χαρά - ήταν λίγοι οι ειδικοί, μόνο οι εργαστηριακοί δούλευαν για τον επικεφαλής γιατρό. Φαινόταν ότι η ζωή είχε επιστρέψει στην κανονική της πορεία, δούλευα κανονικά. Αλλά ένα μήνα αργότερα, άρχισε κάποιο είδος ψυχικής ταλαιπωρίας...

Δεν μπορούσα να βρω θέση για τον εαυτό μου, δεν ήξερα τι να κάνω. Ένιωθα συνεχώς άσχημα στην καρδιά και δεν ήξερα γιατί.
Ένα απόγευμα πήγα σπίτι για να τακτοποιήσω τον εαυτό μου, για να καταλάβω τι μου συνέβαινε. Ήρθα, κάθισα σε μια καρέκλα και άνοιξα μηχανικά την τηλεόραση -αν και δεν είχα ποτέ τέτοια συνήθεια. Και στην τηλεόραση έδειξαν την Ορθόδοξη Μονή Πουχτίτσα στην Εσθονία. Και ακούστηκε το χερουβικό τραγούδι. «Αυτό είναι το μέρος μου», σκέφτηκα. Και έχω έναν τέτοιο χαρακτήρα: αν αποφασίσω κάτι, δεν το αναβάλλω ποτέ για αργότερα. Αποφάσισα ότι αυτό είναι, σήμερα θα αγοράσω εισιτήρια και θα πάω στο μοναστήρι.

Με πήρε τηλέφωνο εκείνη την ημέρα ο συνάδελφός μου, συμμαθητής μου. Ζήτησα κάτι για δουλειά. Του λέω:

- Έλα σήμερα. Αύριο δεν θα είμαι πια εδώ.

-Πού πας;

– Στη Μονή Πυουχτίτσα. Θέλω να γίνω καλόγρια.

-Είσαι τρελή; Γιατί στην Πυουχτίτσα; Υπάρχει και μοναστήρι στη Γεωργία, πηγαίνετε στη Μτσχέτα.

- Όχι, κάποιος ιερέας εκεί θα αποδειχθεί ότι είναι αξιωματικός της KGB, δεν θέλω να πάω εκεί.

- Όχι, εκεί είναι ο Γέροντας Γαβριήλ. Όταν πέθανε ο φίλος μου, του έκανε μνημόσυνο. Προχωρήστε, θα σας αρέσει. Εάν δεν σας αρέσει, τότε θα πάτε στην Pyukhtitsa.

Υπάκουσα. Και πήγα στη Μτσχέτα με το αυτοκίνητό μου.

✅«ΟΙ ΛΗΣΤΕΣ, ΣΑΝ ΠΡΟΒΑΤΑ, ΤΟΝ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ ΣΤΟ ΝΑΟ»

Έφτασα εκεί χωρίς σχεδόν καμία ιδέα για τη θρησκευτική ζωή. Όταν με είδε ο Γέροντας Γαβριήλ, είπε: «Ω! Το δικό μας έφτασε. Τι καλές πράξεις θα κάνουμε μαζί σου! Μας ήρθε για τα καλά! Μείνε εδώ, ζήσε μαζί μας». Έμεινα λοιπόν στο μοναστήρι.

Το πιο δύσκολο πράγμα ήταν να μάθεις την υπομονή. Είναι πραγματικά πολύ δύσκολο να είσαι ταπεινός και να μην κρίνεις κανέναν. Ο π. Γαβριήλ μας δίδαξε με το παράδειγμα. Έγινε μέντοράς μου, πνευματικός μου πατέρας και με βοήθησε πολύ στη μοναστική ζωή, για την οποία δεν είχα ιδέα. Ο π. Γαβριήλ ήταν οξυδερκής, άγιος ανόητος, προσευχόταν σχεδόν όλο το εικοσιτετράωρο.

Η ανοησία του δεν με ενόχλησε, ούτε και κανέναν, γιατί είδαμε ότι ήταν μεγάλος γέροντας. Αυτό φαινόταν ακόμα και στο πρόσωπό του: έλαμπε όλος, και είχε τέτοια αγάπη που ό,τι και να έλεγε, θα έκαναν τα πάντα...

Όταν επρόκειτο να εξομολογηθώ, το έκανα Δεν χρειάζεται να πω τίποτα, πάτερ Γαβριήλ. Ήταν μπροστά μου: «Έχεις πέσει σε απόγνωση; Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προσεύχεστε και να εργάζεστε συνεχώς και δεν θα χάσετε ποτέ την καρδιά σας». Ή: «Πάλι κουτσομπολεύτηκες με κάποιον; Σαφή".
Πολλές φορές μπήκα στο κελί του και είδα ότι προσευχόταν, σηκώνοντας τον εαυτό του 20 εκατοστά από το έδαφος. Αυτός ήταν ένας πραγματικός άγιος.

Ο πατέρας Γαβριήλ πάντα έλεγε: «Αγαπάτε ο ένας τον άλλον. Και κάθε άνθρωπος!» Και όταν άνοιξε τη ρόμπα του, φάνηκαν σιδερένιες αλυσίδες και η επιγραφή πάνω τους: «Ο Θεός είναι αγάπη». Δίδαξε: «Μην κρίνεις ποτέ κανέναν. Ας είναι αυτό το μότο σας. Αν δεν μπορείς να αγαπάς τους πάντες, τουλάχιστον μην κρίνεις κανέναν».

Είχα μια τέτοια περίπτωση. Υπήρχε μια συμμορία που δρούσε στην περιοχή, με επικεφαλής έναν ντόπιο απατεώνα, έναν πρώην κλέφτη νόμου, και μια μέρα αυτοί οι άνθρωποι ήρθαν με όπλα στο μοναστήρι. Ο π. Γαβριήλ βγήκε κοντά τους και τους είπε: «Σταματήστε, ληστές!» Νομίζαμε ότι τώρα θα πυροβολούσαν - είχαν ήδη βγάλει όπλα. Και τότε ο αρχηγός τους κοίταξε το πρόσωπο του γέρου... και είπε: «Αυτός είναι ένας εντελώς διαφορετικός άνθρωπος. Αφησε τον ήσυχο. Και κάνε αυτό που σου λέει». Ο γέροντας είπε: «Πέτα τα όπλα σου στο έδαφος». Τα παράτησαν. «Βγάλτε το από την αυλή του μοναστηριού». Το έβγαλαν. «Πήγαινε στο ναό και προσευχήσου». Και πράγματι αυτοί οι ληστές, σαν πρόβατα, τον ακολούθησαν στο ναό, προσευχήθηκαν, μετά βγήκαν έξω και προσκύνησαν μπροστά στον γέροντα. Και έφυγαν από εκεί.

Μια άλλη φορά ήρθε σε εμάς ο Kashpirovsky στη Γεωργία. Ο πατέρας Γαβριήλ το γνώριζε αυτό και προειδοποίησε ότι ήταν ένας τσαρλατάνος, ένα κακό πνεύμα και ότι όλοι χρειαζόμασταν να προσευχόμαστε. Μπορούσε να φωνάξει στις 12 το βράδυ: «Μην κοιμάσαι, προσευχήσου!» Και προσευχόμασταν, όλο το εικοσιτετράωρο. Ο Kashpirovsky δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει τη συνεδρία του, οι τηλεοπτικές μεταδόσεις διακόπηκαν και έφυγε δύο μέρες αργότερα...

Συγγραφέας: VALERIYA MIKHAILOVA

Δεν υπάρχουν σχόλια: