Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου 2024

Η ΙΣΤΟΡΊΑ ΕΝΌΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΎ ΘΑΝΆΤΟΥ, ΈΝΑ ΘΑΎΜΑ ΜΕΤΆ ΤΗΝ ΑΝΆΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΨΑΛΤΗΡΊΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΆΠΕΙΡΟ ΈΛΕΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΎ

 

Η ΙΣΤΟΡΊΑ ΕΝΌΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΎ ΘΑΝΆΤΟΥ, ΈΝΑ ΘΑΎΜΑ ΜΕΤΆ ΤΗΝ ΑΝΆΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΨΑΛΤΗΡΊΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΆΠΕΙΡΟ ΈΛΕΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΎ

Ευγενία Καλατσιχίνα

Αυτή η ιστορία, η οποία είναι σημαντική και πολύ προσωπική, μοιράστηκε με το Pravoslavie.ru η Ιρίνα, ενορίτης μιας από τις εκκλησίες της Μόσχας. Πρόκειται για τις τελευταίες μέρες της ζωής της μητέρας της Γκαλίνας, ένα θαύμα μετά την ανάγνωση του Ψαλτηρίου και την απέραντη αγάπη και έλεος του Θεού. Προσφέρουμε αυτή την ιστορία από τα λόγια της Ιρίνα.

Ο θάνατος είναι ένα μεγάλο μυστήριο. Είναι η γέννηση κάποιου από την επίγεια, προσωρινή ζωή στην αιωνιότητα.

— Άγιος Ιγνάτιος (Μπριαντσάνινοφ)

Η ιστορία που θα μοιραστώ μαζί σας ξεκίνησε με την ένταξή μου στην εκκλησιαστική ζωή. Έγινα εκκλησιαζόμενος ενώ φρόντιζα τη μητέρα μου, η οποία ήταν άρρωστη για περίπου δεκαπέντε χρόνια εκείνη την εποχή. Είχε ρευματοειδή πολυαρθρίτιδα και η κινητικότητα των αρθρώσεων της συνέχιζε να μειώνεται με τα χρόνια. Όταν άρχισα να πηγαίνω στην εκκλησία, η μητέρα μου ήταν ήδη κλινήρη — μπορούσε να καθίσει λίγο στο κρεβάτι, αλλά δεν μπορούσε πια να περπατήσει.

Και ο πατέρας μου-εξομολόγος άρχισε να ενδιαφέρεται για την οικογένειά μου και τα γεγονότα που σχετίζονται με αυτήν σε συνομιλία μαζί μου και συχνά ρωτούσε για την υγεία της μητέρας μου. "Πώς είναι η μητέρα σας?" θα ρωτούσε. «Θα ήθελε να εξομολογηθει;»

Τότε είχα μια συγκαταβατική στάση απέναντί ​​της: «Η μητέρα δεν είχε πάει ποτέ σε εκκλησία, αλλά είμαι ενεργό μέλος της εκκλησίας!»

Όμως ο ιερέας ήταν επίμονος. Μου υπενθύμιζε συνέχεια να ρωτήσω τη μητέρα μου για την εξομολόγηση. Τελικά τον υπάκουσα και τη ρώτησα αν ήθελε να μιλήσει με έναν ιερέα. Και η μητέρα μου ξαφνικά συμφώνησε!

Ο παπάς ήρθε μάλλον σύντομα, λίγες μέρες αργότερα. Μίλησαν και μετά βγήκε και είπε ότι η μητέρα μου δεν ήταν ακόμα έτοιμη να ομολογήσει. Αλλά θα με ενημέρωνε όταν ήταν έτοιμη και μετά θα έπρεπε να τον ενημερώσω αμέσως.

Και ήρθε η μέρα που η μητέρα μου μου είπε ότι ήθελε να εξομολογηθεί . Αλλά ξέχασα να το πω στον ιερέα. Οι δουλειές μου και τα πολύ σημαντικά γεγονότα στην εκκλησία μου γέμισαν το μυαλό. Και τέλος, ο ίδιος ο ιερέας με ξαναρώτησε αν η μητέρα μου ήταν έτοιμη να εξομολογηθεί. Του είπα ότι, ναι, ήταν έτοιμη!

Σε λίγο έφτασε ο ιερέας. Άκουσε την εξομολόγηση της μητέρας μου και την  Θεία Κοινωνία. Αποδείχθηκε ότι αν και δεν είχε πάει ποτέ σε εκκλησία στη ζωή της, ήξερε την προσευχή «Πάτερ ημών» από καρδιάς. Και όταν της μίλησα μάλλον αλαζονικά, είπε: «Αλήθεια, δεν είχα πατήσει ποτέ το πόδι μου σε εκκλησία, αλλά ήξερα, «Πάτερ ημών», και όποτε σου συνέβαιναν σκαμπανεβάσματα και άσχημα πράγματα, διάβαζα αυτό. προσευχή." Αυτά τα λόγια με εξέπληξαν πολύ.

Εδώ είναι η ιστορία της ζωής της μητέρας μου εν συντομία: βαφτίστηκε «τυχαία», αν μπορώ να το πω. Γεννήθηκε το 1940 και εκεί κοντά ζούσε ένας ιερέας που επισκεπτόταν τις οικογένειες όπου είχε μόλις γεννηθεί ένα μωρό και πρόσφερε να τις βαφτίσει. Η γιαγιά μου ήταν ένα απολύτως άθρησκο άτομο, αλλά συμφώνησε να βαφτίσει το μωρό «για κάθε ενδεχόμενο», επειδή της είχαν προσφερθεί. Έτσι, η μητέρα μου βαφτίστηκε, αλλά ποτέ πότε στην εκκλησία μετά. Έζησε τη ζωή ενός τυπικού σοβιετικού ατόμου.

Και έτσι έγινε η πρώτη εξομολόγηση και Κοινωνία στη ζωή της. Με το βλέμμα του ιερέα που βγήκε από το δωμάτιο της μητέρας μου, κατάλαβα ότι η ομολογία ήταν πολύ εμπεριστατωμένη και άφησε σημάδι στην ψυχή του. Στην αρχή δεν έπαιρνα στα σοβαρά αυτό που είχε συμβεί, αλλά ο πατέρας-εξομολογητής μου ήταν πολύ συλλογισμένος. Δεν θα χρησιμοποιούσα τη λέξη «κλιμακωτά», αλλά ήταν κοντά σε αυτήν.

Τρεις μέρες μετά την εξομολόγηση και την Κοινωνία, η μητέρα μου άρχισε ξαφνικά να αισθάνεται αδιαθεσία και βίωσε μια απότομη πτώση της αρτηριακής της πίεσης. Έχω ελάχιστες ιατρικές γνώσεις, αλλά ήταν κοντά μας ένας ιατρός, αν και κτηνίατρος στο επάγγελμα, και τέτοιοι δείκτες εξαιρετικά χαμηλής πίεσης την ειδοποίησαν αμέσως, καθώς και οι ήχοι που ακούγονταν όταν ανέπνεε η μητέρα μου. Η γυναίκα είπε ότι έπρεπε να καλέσω ένα ασθενοφόρο. Δίσταζα να συμφωνήσω και ήμουν δύσπιστος ότι θα ερχόταν το ασθενοφόρο. Αλλά αυτή η γνωριμία μας με έπεισε και έφτασε ένα ασθενοφόρο.

Όλα ήταν πολύ ρουτίνα... Ο γιατρός του ασθενοφόρου της έπλυνε τα χέρια, μέτρησε την αρτηριακή πίεση της μητέρας μου, της έκανε μια ένεση και μετά της έπλυνε ξανά τα χέρια. Τότε μου είπε ήρεμα: «Η μητέρα σου πεθαίνει». Εξήγησε ότι όταν η αρτηριακή πίεση κάποιου πέφτει έτσι, είναι μη αναστρέψιμη.

Δεν ήμουν έτοιμος να το ακούσω αυτό... Δεν ήξερα τι να κάνω. Μέσα στη σύγχυσή μου, τηλεφώνησα στον πατέρα μου-εξομολογητή που με συμβούλεψε να συνεχίσω να αγωνίζομαι για τη μητέρα μου. Του τηλεφώνησα με την ερώτηση: «Τι πρέπει να κάνω; Ίσως σε τέτοιες περιπτώσεις οι άνθρωποι διαβάζουν κάτι στην εκκλησία; Υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες της εκκλησίας; Αλλά ο ιερέας πρότεινε να επιμένω λίγο περισσότερο. Με τις προσπάθειές του κλήθηκε άλλο ασθενοφόρο της ΜΕΘ και επιβεβαίωσε όσα είχαν ειπωθεί από το πρώτο πλήρωμα. Έδωσαν μια πιο λεπτομερή εξήγηση του τι συνέβαινε. Αποδείχθηκε ότι η μητέρα μου έπαιρνε ένα φάρμακο όλα αυτά τα χρόνια, το οποίο της ανακούφισε από τον πόνο, αλλά δεν τη θεράπευσε. Και αυτό το φάρμακο ήταν τοξικό—όλα αυτά τα χρόνια σκότωνε το συκώτι της, άρα το συκώτι της είχε αποτύχει... Η μητέρα μου πέθαινε από κίρρωση του ήπατος.

Μου είπαν ότι ήταν μια μη αναστρέψιμη διαδικασία που δεν μπορούσε να σταματήσει. Δεν ήταν σε θέση να πουν πόσο καιρό θα επιζούσε η μητέρα μου. Αλλά θα υπήρχαν τρομεροί πόνοι, καθώς το συκώτι της δεν λειτουργούσε και το αίμα δεν καθαριζόταν. Κάθε όργανο από το οποίο περνούσε αίμα θα πονούσε στο σώμα της. Και έπρεπε να πάρω ειδικά φάρμακα που συνήθως συνταγογραφούνται σε άτομα με καρκίνο και να της κάνω αυτές τις ενέσεις μόνος μου για να απαλύνω τον πόνο της, κάτι που έκανα.

Ενημερώσαμε τη μητέρα μου για την κατάστασή της. Το πήρε πολύ ήρεμα, λέγοντας ότι ήθελε να δει και να αποχαιρετήσει όλους όσοι ήταν κοντά και που μπορούσαν να φτάσουν εδώ. Ήρθαν οι συγγενείς μας, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου αδελφού μου και της γιαγιάς μου — της μητέρας της. Η μητέρα μου είχε ήσυχες συζητήσεις με τον καθένα τους και τους αποχαιρέτησε.

Και ο πόνος εξαπλώθηκε.

Τα βάσανά της ήταν ορατά. Οι ενέσεις ήταν αποτελεσματικές για σύντομο χρονικό διάστημα και στη συνέχεια σταμάτησαν να βοηθούν στην κατάστασή της.

Η μητέρα μου ήταν σε αγωνία. Τη στιγμή που έφυγε από τη ζωή, δεν κοιμόμουν. Διάβαζα τον απογευματινό μου κανόνα. Και έτσι κι αλλιώς ήταν αδύνατο να κοιμηθώ. η μητέρα μου μου ζητούσε συνέχεια να τη γυρίσω στο κρεβάτι της, αναζητώντας μια στάση στην οποία θα είχε τουλάχιστον κάποια ανακούφιση. Έφυγα από το δωμάτιο και ξαφνικά συνειδητοποίησα ότι δεν άκουγα πια τις γκρίνιες της. Όταν γύρισα, διαπίστωσα ότι η μητέρα μου ήταν νεκρή.

Στη συνέχεια απαιτήθηκαν ορισμένες διαδικασίες σε αυτές τις περιπτώσεις και κλήθηκαν η αστυνομία και οι γιατροί. Ο θάνατός της καταγράφηκε. Οι αδερφές μου και εγώ πλύναμε το σώμα της. Συνέβη το βράδυ και το πρωί αρχίσαμε να κάνουμε ρυθμίσεις σχετικά με τα έγγραφα και τη θέση στο νεκροταφείο. με λίγα λόγια, προετοιμασίες ρουτίνας πριν την κηδεία.

Το σώμα της μητέρας μου βρισκόταν στο δωμάτιο. Το απόγευμα ήρθε ο φίλος μου στη θέση μου. Ήταν μια εκκλησιαζόμενη που κάποτε με είχε βοηθήσει να ενσωματωθώ στην εκκλησιαστική ζωή. Είπε ότι το Ψαλτήρι πρέπει να διαβάζεται για τους νεοκοιμηθεντες—τις πρώτες τρεις ημέρες ακατάπαυστα, και μετά παίρνετε εναλλάξ. Και αποφασίσαμε ότι θα το κάνουμε αυτό και συμφωνήσαμε σε μια εναλλαγή. Είπα ότι θα είμαι ο πρώτος που θα διαβάσει.

Πήρα το Ψαλτήρι στα χέρια μου για πρώτη φορά, το άνοιξα και άρχισα να διαβάζω. Κάθισα δίπλα στο σώμα της μητέρας μου. Καθώς διάβαζα, κοίταξα το πρόσωπό της. Είχε μια σφραγίδα πόνου. τα βάσανα που είχε περάσει ήταν αποτυπωμένα πάνω του. Ήταν ξεκάθαρο σε όλους όσοι την είχαν δει ότι πέθαινε από έντονο σωματικό πόνο — άφησε το σαφές σημάδι του στο πρόσωπό της.

Διαβάζοντας το Ψαλτήρι και κοιτάζοντας περιοδικά τη μητέρα μου, ξαφνικά είδα με έκπληξη δάκρυα να κυλούν στα μάτια της... Έμεινα πολύ έκπληκτη με αυτό. Συνέχισα να κοιτάζω τη μητέρα μου χωρίς να κοιτάζω μακριά. Δάκρυα κυλούσαν από τα μάτια της στα μάγουλα και στους κροτάφους της... και εκείνη τη στιγμή το πρόσωπό της άρχισε να λειαίνει. Λειάνθηκε αργά και ένα γαλήνιο χαμόγελο εμφανίστηκε πάνω του. Πήρα τηλέφωνο τις αδερφές μου, άλλους συγγενείς και τον φίλο μου, που ήταν στο σπίτι εκείνη τη στιγμή, και έμειναν επίσης έκπληκτοι. Όλοι παρακολουθήσαμε την ήσυχη χαρά που ήταν αποτυπωμένη στο πρόσωπο της μητέρας μου εκείνη τη στιγμή.

Συνεχίσαμε να διαβάζουμε το Ψαλτήρι με στροφές ασταμάτητα. Την ημέρα της κηδείας ήρθαν οι συγγενείς μας και κάθισαν δίπλα στη μητέρα μου. Κοίταξαν και κοίταξαν τα χαρακτηριστικά της και είπαν έκπληκτοι, η Galya [μια υποκοριστική μορφή του ονόματος Galina.—Μετ.] χαμογελάει! Πόσο περίεργο! Πραγματικά χαμογελαστή!» Επειδή οι περισσότεροι συγγενείς μας δεν ήταν θρησκευόμενοι, δεν τους είπα για το θαύμα. Μόνο αργότερα είπα σε μερικούς από αυτούς πώς συνέβησαν όλα — είχε συμβεί σε ένα νεκρό σώμα!

Σκεφτόμουν πολλά για όλα η ίδια επιστρέφοντας σε αυτό το γεγονός στο μυαλό μου. Τη στιγμή που συνέβη, δεν κατάλαβα τη σημασία του. Μόνο αργότερα κατάλαβα ότι ήταν ένα ξεκάθαρο θαύμα και το έλεος του Θεού.

Και τότε κατάλαβα όλη την ουσία της εντολής: Μην κρίνετε για να μην κριθείτε (Ματθ. 7:1). Συνειδητοποίησα ότι ο Κύριος κοιτάζει κάτι άλλο—την καρδιά και όχι την εξωτερική εμφάνιση. Με τα χρόνια το έλεος του Θεού είχε φανερωθεί για τη μητέρα μου και όλους εμάς, που είμαστε αμαρτωλοί άνθρωποι.

Ενώ διάβαζα το Ψαλτήρι για τη μητέρα μου, συνέβη και σε μένα ένα θαύμα—ο Κύριος άγγιξε την καρδιά μου και συνειδητοποίησα πόσο λίγο είχα αγαπήσει τη μητέρα μου, πόσο μου έλειπε και ήθελα να μιλήσω για πολλά περισσότερα μαζί της…

Η ζωή της μητέρας μου δεν είχε καμία σχέση με την Εκκλησία. Η μόνη επαφή με αυτό ήταν η ομολογία και η Κοινωνία της λίγο πριν το θάνατό της. Και ένας τέτοιος θάνατος, που έδειξε όλο το έλεος του Θεού! Είμαι ευγνώμων στον Θεό που συνέβη αυτό το θαύμα στη μητέρα μου, και πραγματικά πιστεύω και ελπίζω ότι ο Κύριος δέχτηκε τη μετάνοιά της και την ελέησε.

Είθε ο Κύριος να συγχωρήσει όλες τις αμαρτίες του δούλου του Θεού Γκαλίνα και να της δώσει την αιώνια ανάπαυση!

Evgenia Kalachikhina

Μετάφραση Ντμίτρι Λάπα

Pravoslavie.ru

8/2/2024

Δεν υπάρχουν σχόλια: