Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2024

Olga Rozhneva .Αληθινές ιστορίες, ή Μοναστικές συναντήσεις Ιστορίες στην Μονή της Οπτινα. 11

 

Δώρα των Γερόντων

- Λοιπόν, πώς; Ήμουν ακόμα μικρός τότε, στην ηλικία σου. Δεν ήμουν ακριβώς άτομο με μικρή πίστη, αλλά δεν είχα χρόνο να πάω στην εκκλησία. Έζησε μια συνηθισμένη ζωή, μεγάλωσε τους γιους  μου αγάπησα τον άντρα μου .Είχα μια υπεύθυνη δουλειά - στο ORS. Έτσι λεγόταν το τμήμα εργατικών προμηθειών. Led. Ήταν το αφεντικό. Ντυνόμουν όμορφα. Η ζωή μου άλλαξε πολύ μετά τη συνάντησή μου με τη μητέρα Zipporah. Μια μέρα, μια φίλη με έφερε κοντά της. Έτσι ακριβώς.

Και έχω ένα αμάνικο φόρεμα, σανδάλια στα πόδια, γυμνές γόβες. Η μητέρα κοιτάζει και λέει: «Δουλεύεις στο εμπόριο - και τι, δεν είχες αρκετό ύφασμα για μανίκια; Τι έχεις στα πόδια σου;» ντρεπόμουν. Και μου έδωσε, μια άγνωστη, ένα μαύρο μαντίλι και το Ψαλτήρι. Αυτά είναι τα δώρα.

Άφησα τη μητέρα. Μου άρεσε πολύ, παρόλο που με μπέρδεψε. Μου άρεσε γιατί απέπνεε εξαιρετική καλοσύνη και αγάπη. Ήθελα απλώς να είμαι κοντά της, να μην πάω πουθενά. Αλλά το μαντήλι και το Ψαλτήρι είναι απίθανο να μου φανούν χρήσιμο, νομίζω. Γιατί θα φορέσω ένα μαύρο κασκόλ μπροστά στον νεαρό άντρα μου;

Και ήταν η μητέρα  που προέβλεψε το μέλλον μου. Σύντομα έμεινα απροσδόκητα χήρα και κάλυψα το κεφάλι μου με αυτό το μαντίλι. Και άρχισα να προσεύχομαι .Άρχισα να πηγαίνω στη μητέρα.  Και της ήταν ανοιχτό, βέβαια, ότι θα ζούσαμε μαζί είκοσι χρόνια, ότι θα ήμουν ο συνοδός του κελιού της.

- Μάνα, περίπου το ίδιο ήταν και για μένα. Ο γέροντας μου έκανε και ένα δώρο που μου προέβλεψε το μέλλον.

-Τι κάνεις μωρό μου;! Έχεις γνωρίσει τον γέροντα;

Και λέω την ιστορία μου για το πώς πριν από μερικά χρόνια εργάστηκα υπακοή στο μοναστήρι Pskov-Pechersk και μπόρεσα ακόμη και να μιλήσω με τον Γέροντα Adrian. Ήταν ήδη πολύ άρρωστος. Στα ογδόντα επτά του, ο γέροντας συνέχιζε να δέχεται προσκυνητές, αλλά όλο και πιο συχνά έβγαινε ο υπάλληλος του κελιού και έλεγε ότι σήμερα ο ιερέας δεν αισθανόταν καλά και δεν θα δεχόταν κανέναν. Πολλοί έζησαν για μια εβδομάδα ή περισσότερο, αλλά δεν μπορούσαν να φτάσουν στον πρεσβύτερο. Έτσι έφυγαν. Με τη χάρη του Θεού, έτυχε να με δεχτεί αμέσως, να μου μίλησε αρκετή ώρα και μάλιστα να μου έκανε ένα δώρο.

- Έλα, πες μου, μωρό μου. Δώρο, λέτε;

- Λοιπόν, ναι. Ξέρεις, μάνα, πήγα να τον δω, και καθόταν σε μια καρέκλα, γκριζομάλλης, βαρήκοος, αλλά τα μάτια του ήταν νέα και σοφά! Μου έδειξε να καθίσω δίπλα του. Κάθισα και για κάποιο λόγο άρχισα να κλαίω. Κλαίω και δεν μπορώ να σταματήσω.

- Olya, ήταν η καρδιά σου που άγγιξε η χάρη του γέροντα.

- Ναι, μάλλον. Και ο πατέρας Άντριαν με χάιδεψε στο κεφάλι και μου είπε: «Λοιπόν, ο άντρας σου σε άφησε μόνο με τα παιδιά; Λοιπόν, κουβαλήστε τον σταυρό σας». Και του λέω: «Ο άντρας μου πέθανε, πατέρα». Και χαμογελάει: «Λοιπόν, σου λέω ότι σε άφησα μόνη με τα παιδιά». Και συνεχίζει: «Ναι, δεν ξέρουμε καν, αλλά η ζωή μας θα αλλάξει. Και πολύ σύντομα. Τα παιδιά θα μάθουν και θα σταθούν στα πόδια τους. Ο Κύριος θα σας πάρει μακριά από τον κόσμο. Θα σας οδηγήσει στο μοναστήρι. Θα πρέπει να αλλάξω επάγγελμα». Και ακούω και σκέφτομαι: «Για ποιον μιλάει; Δουλεύω πολλά χρόνια σε ένα μέρος, ως διευθυντής. Με σέβονται στην ομάδα, και υπάρχουν επιτυχίες και επιτεύγματα.

Σίγουρα δεν κινδυνεύω να αλλάξω επάγγελμα». Και χαμογελάει ξανά και μου λέει για το μέλλον μου. Μόνο αργότερα κατάλαβα ότι μιλούσε για μένα όταν άρχισε να γίνεται πραγματικότητα.

- Olechka, μη μιλάς για αυτό που δεν έχει γίνει ακόμα πραγματικότητα. Απαγορεύεται.

- Ναι, μάνα, το είπα μόνο στον πνευματικό μου. Και δεν έδωσε την ευλογία του να μιλήσει για όσα δεν είχαν γίνει ακόμη πραγματικότητα. Τι θα έλεγες για ένα δώρο; Λοιπόν, αυτό σημαίνει ότι ο γέροντας μου λέει: «Λοιπόν, τι να σου δώσω για ευλογία;» Και ήμουν τόσο χαρούμενη! Κάθομαι και σκέφτομαι: «Ίσως να ευλογήσει την εικόνα;» Και μου λέει απαντώντας στις σκέψεις μου: «Πώς να σε ευλογήσω με μια εικόνα; Βλέπετε, είναι όλοι καρφωμένοι στον τοίχο μου». Ένιωσα ακόμη και φόβο: «Όλα είναι ανοιχτά στον γέροντα».

Και λέει: «Ξέρω τι να σου δώσω. Να μια κούπα για σένα». Και μου δίνει ένα κόκκινο κουτί με επιχρύσωση. Με ευλόγησε, άλειψε το μέτωπό μου με αγιασμένο λάδι... Τότε ο υπάλληλος του κελιού με έστελνε ήδη έξω, μουρμουρίζοντας: «Τι ώρα που πήρες!» Κανείς δεν αντέχει τόσο πολύ! Ο πατέρας είναι κουρασμένος!»

Κι εγώ χαρούμενη βγαίνω στο δρόμο. «Εδώ», σκέφτομαι, «είναι η κούπα του πατέρα!» Θα πιω τσάι και θα θυμηθώ τον γέροντα!». Ανοίγω το κουτί - και υπάρχει ένα επιχρυσωμένο κηροπήγιο! Και με μεγάλα γράμματα: «Χριστός Ανέστη!» μπερδεύτηκα. Τηλεφώνησα στον πνευματικό μου πατέρα και είπα: «Πατέρα, ο πατέρας Adrian είπε ότι μου δίνει μια κούπα. Και αυτό δεν είναι κούπα, αλλά κηροπήγιο! Ο γέρος έκανε λάθος, άρα αυτό σημαίνει ναι;»

Και ο εξομολογητής, που ο ίδιος επισκέφτηκε τον Γέροντα Αντριάν περισσότερες από μία φορές, μου λέει: «Δεν είναι ο γέροντας που έκανε λάθος, εσύ είσαι ανόητη! Πώς και δεν καταλαβαίνεις;! Εδώ είναι μια κούπα - περπατούν στην εκκλησία με μια κούπα, οι άνθρωποι ρίχνουν ελεημοσύνη στην κούπα. Τι θα γίνει τώρα με την κούπα σου;! Σκεφτείτε μόνοι σας! Κοιτάξτε ξανά το κηροπήγιο. Σκεφτείτε τι εξυπηρετεί. Ναι, για ένα κερί. Πότε ανάβουμε ένα κερί; Λοιπόν, πόσο ανόητη είσαι. Κατάλαβες;» Και όταν πήγαινα σπίτι από το μοναστήρι, μου τηλεφώνησε ένας συνάδελφος και μου είπε ότι μας περιμένει μια αναδιοργάνωση και πιθανότατα θα χάσουμε τη δουλειά μας. Και έτσι έγινε. Τόσο για την αλλαγή επαγγέλματος. Άρχισα να γράφω ιστορίες. Θα σας το διαβάσω αργότερα αν θέλετε. Το βιβλίο μου έχει κυκλοφορήσει τώρα.

- Ναι, Όλια. Ο γέροντας σας είπε και για το μοναστήρι. Ζεις λοιπόν τώρα στην Όπτινα. Και γράφετε ορθόδοξες ιστορίες - εδώ έχετε "Χριστός Ανέστη!" Σίγουρα θα ακούσω τις ιστορίες σας. Και το κηροπήγιο θα σας φανεί χρήσιμο με άλλο τρόπο. Θα σου δώσω ένα κομποσχοίνι. Ο οποίος; Λοιπόν, κάποτε ανήκαν στη μητέρα Zipporah. Εδώ. Τώρα θα γίνει δικό σου. Ορίστε. Εσύ κι εγώ λοιπόν είπαμε ο ένας στον άλλο για τα δώρα των μεγάλων.

- Μητέρα, και ο πατέρας Άντριαν είπε επίσης ότι θα συναντήσω τη γριά. Ή μήπως μιλούσε για σένα;

- Λοιπόν, τι γριά είμαι; Τώρα βάλε με στο κρεβάτι. Βαρέθηκα να κάθομαι.

«Μητέρα, είσαι τόσο ζεστή, ας μετρήσουμε τη θερμοκρασία σου».

Απλά ζητήστε υπομονή

Η θερμοκρασία της μητέρας είναι τριάντα οκτώ. Αναπνέει με δυσκολία. Και τα πόδια και τα χέρια της πονούσαν ήδη. Η παράλυση τους έχει λυγίσει, και δεν ισιώνουν. Στο μοναστήρι πρόσεχα τη γιαγιά μου, της οποίας πονούσαν και τα πόδια. Της έκανα, όμως, παυσίπονες ενέσεις όπως τις είχε ορίσει ο γιατρός και έπαιρνε συχνά αναλγητικά. Και εδώ - όχι παυσίπονα, μόνο ένα απαλό χαμόγελο. Και μόνο από το ακούσιο βογγητό και τα μάτια θολωμένα από πόνο μπορείς να μαντέψεις πόσο κακή είναι η μητέρα. Της κάνω μια ένεση αντιβιοτικού που συνταγογραφήθηκε από τον γιατρό για σοβαρή βρογχίτιδα με υποψία πνευμονίας. Το υπομένει σιωπηλά, αν και η ένεση είναι επώδυνη.

Και λυπάμαι τόσο πολύ για τη μητέρα μου που, με μια παρόρμηση, πιέζω το υγιές χέρι της στο στήθος μου και αρχίζω να προσεύχομαι ψιθυριστά:

- Πάτερ, άγιε μεγαλομάρτυρα και θεράποντα Παντελεήμονα! Μητέρα Zipporah! Βοήθεια! Θεραπεύω! Λοιπόν, γιατί δεν βοηθάς;! Τελικά, η μητέρα νιώθει τόσο άσχημα!

Και σηκώνει το καλό της χέρι και σκουπίζει τα δάκρυα από το μάγουλό μου:

- Τι κάνεις, μωρό μου, μην προσεύχεσαι έτσι! Ζήτα μόνο υπομονή για μένα! Ασθένεια - τι είναι; Δεν χαρακτηρίζει άνθρωπο! Και μετά - με βοηθούν! Εδώ σας στέλνουν. Βλέπεις; Μην κλαις! Και ήμουν, ξέρετε, μοναχή του Παντελεήμονα. Η μητέρα Σιπόρα με φώναξε με στοργή: «Παντυούσα». Πάρε λίγο λάδι, εκεί στο ράφι, από τον πάτερ Παντελεήμονα, τώρα εσύ κι εγώ θα αλείψουμε με αυτό. Αυτό θα μας δώσει το καλύτερο φάρμακο. Καταλαβαίνετε; Διαβάστε περαιτέρω το Ψαλτήρι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: