Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 8 Ιουνίου 2024

ΌΤΑΝ ΕΊΣΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΌ ΚΑΙ Ο ΘΕΌΣ ΕΊΝΑΙ ΜΈΣΑ ΣΟΥ.Ηγουμένη Ξένια Πάσκοβα .

 




ΌΤΑΝ ΕΊΣΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΌ ΚΑΙ Ο ΘΕΌΣ ΕΊΝΑΙ ΜΈΣΑ ΣΟΥ


Ηγουμένη Ξένια Πάσκοβα

 

Κάποτε σταρ της σκηνής, η τραγουδίστρια και σκηνοθέτις Tatiana Pashkova άφησε μια επιτυχημένη καριέρα, το αγαπημένο της θέατρο, και έγινε όχι απλώς μοναχή, αλλά ηγουμένη του μοναστηριού Iveron στην πόλη Orsk - ένα «εγκάρδιο» μοναστήρι, ως Ρώσος έγραψε σχετικά η δημοσίευση. Σύμφωνα με τη Μητέρα Ξένια, η συνάντησή της με τον πνευματικό της πατέρα, τον αρχιερέα Σεργκέι Μπαράνοφ, ήταν η τελευταία συγχορδία στην κοσμική σύνθεση της Τατιάνας Πάσκοβα. Σε αυτή τη συνέντευξη η ηγουμένη μιλάει για την πορεία της και για το πώς χτίζεται σήμερα το μοναστήρι.

Η οικογένεια της Μητέρας Ξένιας δεν ήταν εκκλησιαστική, αλλά αντιθέτως αρκετά Σοβιετική - αν και η προγιαγιά της Αγριππίνα, μια απλή χωριανή, ήταν πιστή και όπως αποκαλύφθηκε αργότερα, προσευχόταν μπροστά στις εικόνες τη νύχτα. Σύμφωνα με τη Μητέρα, ο Κύριος ήταν αόρατα παρών στην οικογένειά τους και χάρη στη μητέρα της, η οποία επαναλάμβανε συχνά ότι πρέπει να ζούμε και να ενεργούμε με ειλικρίνεια, κατά συνείδηση, για να μην στενοχωρούμε τον Θεό.

—Η μητέρα μου με μεγάλωσε ώστε να αγωνίζομαι για ηθική και δημιουργική τελειότητα. Η ίδια προσπάθησε να προσεγγίσει τα πάντα θετικά, ξεχνώντας γρήγορα κάθε δυσαρέσκεια. Δηλαδή, η ανοδική μου τροχιά χαράχθηκε στα παιδικά μου χρόνια, όπως και η αναζήτηση της κατάστασης της αιωνιότητας.

Ως έφηβη, θα σκεφτόμουν πώς οι άνθρωποι της τέχνης και του πολιτισμού μπορούσαν να δημιουργήσουν κάτι που παρέμεινε για αιώνες. Κατάλαβα ότι η ανθρώπινη ζωή δεν μπορεί να είναι απλώς μια σύντομη στιγμή, αλλά μπορεί να αφήσει ένα χρήσιμο σημάδι για τους σύγχρονούς της και τις μελλοντικές γενιές. Έτσι, από τα νιάτα μου, γεννήθηκε μέσα μου η επιθυμία να κάνω κάτι που δεν θα εξαφανιζόταν γρήγορα αλλά θα συνέχιζε να ζω χωρίς εμένα.

Η νεαρή Τατιάνα ήταν μια υπέροχη τραγουδίστρια. Κέρδισε μερικούς σοβαρούς διαγωνισμούς και έγραψε τραγούδια η ίδια. Ως εκ τούτου, όταν ήρθε η ώρα να επιλέξει ένα σχολείο, άφησε το μικροσκοπικό χωριό της Σιβηρίας για τη Μόσχα, για το Μουσικό Κολλέγιο Gnessin. Την αποδέχτηκαν αφού άκουσαν τα πρωτότυπα τραγούδια της. Εκεί σπούδασε τέσσερα χρόνια, αλλά δεν πήγε ποτέ στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου του Θαυματουργού που ήταν δίπλα στο σχολείο. Ωστόσο, είχε ήδη τις πρώτες της εμπειρίες από κάτι αόρατο…

—Με τον φίλο μου επισκεπτόμασταν μοναστήρια, ερειπωμένα ακόμα τότε, που μόλις άρχιζαν να αναστηλώνονται, μόνο και μόνο για να δούμε τα αρχαία αρχιτεκτονικά μνημεία. Και μέσα σε όλη αυτή την αταξία, την καταστροφή και τη βρωμιά, ένιωσα μια ατμόσφαιρα προσευχής. Ένιωσα ότι η αιωνιότητα ζούσε εκεί — δεν υπήρχε ούτε παρελθόν, ούτε παρόν, ούτε μέλλον.

   

Μετά τη μουσική σχολή, μπήκα στο Πανεπιστήμιο Πολιτισμού και Τέχνης της Μόσχας, με ειδικότητα στη σκηνοθεσία, και κατέληξα να έχω έναν υπέροχο δάσκαλο — τον Γιούρι Βλαντιμίροβιτς Νεπομνιάσι, ο οποίος είχε ισχυρά θεμέλια στην κλασική τέχνη. Στο τέλος του τέταρτου έτους μου, προσκλήθηκα στο Ρωσικό Κρατικό Κεντρικό Μέγαρο Μουσικής για να βοηθήσω τον επικεφαλής σκηνοθέτη.

Αυτή ήταν μια περίοδος αναρρίχησης στη δημιουργική σταδιοδρομία. Εξωτερικά, όλα ήταν κάτι παραπάνω από ωραία: ζούσα στο κέντρο της Μόσχας, δούλευα σε μια από τις κορυφαίες αίθουσες συναυλιών. Αλλά μια εσωτερική κρίση μεγάλωνε. ένιωθα σαν να βρισκόμουν σε έναν φαύλο κύκλο — δεν μπορούσα να βρω καμία γαλήνη. Ίσως είναι φυσικό και φυσιολογικό όταν κάποιος δεν γνωρίζει τον Θεό και ζει χωρίς Αυτόν—θα έχει ένα κενό μέσα του με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Προσπαθείς να γεμίσεις αυτό το κενό με αισθητική, μουσική, φίλους, ταξίδια — ό,τι σου αρέσει. Αλλά όσο περισσότερο βάζετε μέσα, τόσο πιο γρήγορα καίγονται όλα, όπως σε φούρνο…

Τέτοια άγνοια και τύφλωση δίνονται προνοιακά στον άνθρωπο. Η ψυχή βιώνει πίκρα, αδιέξοδο και απελπισία για να προετοιμαστεί για τη συνάντηση με τον Κύριο.

Δεν μπορούσα να κάνω οικογένεια ό,τι κι αν γινόταν, κάτι που με βασάνιζε με εσωτερικές στενοχώριες και ανησυχίες. Είχα και κάποιες δημιουργικές απογοητεύσεις: προσπαθούσα να βρω τη θέση μου στη σκηνή, στο σόου μπίζνες, αλλά ένιωθα βαθιά άχρηστη και ανεπαρκής, σαν να μην με είχε ανάγκη η κοινωνία. Και μέσα από αυτήν την κατάσταση εσωτερικής ανισορροπίας και αναζήτησης για κάτι αληθινό, βαθύ και αληθινό, ο Κύριος προφανώς με οδήγησε να συναντήσω τον Εαυτό Του.

Θα πρέπει να πούμε ότι εκείνη τη στιγμή η Τατιάνα είχε ήδη βαφτιστεί. Έλαβε το Μυστήριο του Βαπτίσματος στα δεκαεννιά της, όταν της ζητήθηκε να γίνει νονά του γιου της φίλης της. Αυτό συνέβη στο Σουργκούτ, στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου του Θαυματουργού .

— Αγιος Νικόλαος ήταν ιδιαίτερα σεβαστός στην οικογένειά μας από τότε που συνέβη ένα ενδιαφέρον περιστατικό στη μητέρα μου. Γύριζε σπίτι από τη δουλειά μια φθινοπωρινή μέρα όταν είδε ένα λευκό χαρτί στην άκρη του δρόμου. Πέρασε, αλλά ξαφνικά άκουσε μια φωνή μέσα: «Δεν είναι καλό για ένα ιερό πρόσωπο να βρίσκεται στη λάσπη». Σοκαρίστηκε και γύρισε να πάρει το χαρτί. Αποδεικνύεται ότι εκεί μέσα στη λάσπη, μπρούμυτα, ήταν μια εικόνα του Αγίου Νικολάου του Θαυματουργού. Έχουμε το εικονίδιο στην οικογένειά μας εδώ και πολλά χρόνια. Η μαμά μίλησε στον άγιο με τα δικά της λόγια όσο καλύτερα μπορούσε, ζητώντας τη μεσολάβηση και τη βοήθειά του.

Μετά έγινα νονά για δεύτερη φορά. Για χάρη της Νονάς μου και της μητέρας της, πήγαινα μερικές φορές στην εκκλησία, όπου ήταν όμορφα και ήρεμα. Όμως η καρδιά μου ήταν σιωπηλή. Αυτό συμβαίνει σε πολλούς που δεν γνωρίζουν τον Ζωντανό Θεό, γιατί το Άγιο Πνεύμα δεν τους έχει αγγίξει ακόμα.

Μετά ήρθε το πρώτο μου ταξίδι στο Diveyevo το 2006. Η ίδια φίλη και ο σύζυγός της με πήγαν σε ένα προσκύνημα εκεί, μια εκδρομή, για να δούμε το αρχαίο μοναστήρι. Ο πνευματικός της πατέρας της έδωσε αυστηρή εντολή να μη μου επιβάλλει τίποτα, να μη με παρασύρει πουθενά. Εξάλλου, είναι φυσικό να αντιστέκεσαι όταν κάποιος σε σέρνει κάπου.

   

Μείναμε σε ένα ξενοδοχείο κοντά στο μοναστήρι. Καθώς περπατούσαμε, έπεσα σε ένα κατάστημα με εικονίδια της Εκκλησίας και αγόρασα ένα μικρό βιβλίο, Πώς να περάσετε μια ιερή μέρα στο Ντιβέγεβο . Η άνοιξη ήταν παντού. οι τρούλοι του μοναστηριού Diveyevo ήταν μακριά… Κάθισα σε ένα παγκάκι και άνοιξα το φυλλάδιο και… ξαφνικά ένιωσα τέτοια αγάπη, αγνότητα και φως που είναι δύσκολο να περιγράψω με λόγια. Ήταν σαν να άναψε ο ήλιος μέσα μου. Και ταυτόχρονα, είδα τον εαυτό μου απ' έξω και συνειδητοποίησα την πραγματική κατάσταση της ψυχής μου.

Επέστρεψα στους φίλους μου λέγοντας: «Πρέπει να πάω στην Εξομολόγηση αμέσως». Ήταν αδύνατο να ανεχτώ τη βρωμιά μου δίπλα σε τέτοια αγνότητα και αγάπη. Ο φίλος μου προσπαθούσε να με σύρει στην Εξομολόγηση τόσα χρόνια, για να εξηγήσει τι είναι και γιατί είναι απαραίτητο. μου πρότεινε βιβλία για να διαβάσω, και ο ίδιος ο Κύριος γύρισε τα πάντα και εξήγησε τα πάντα σε μια στιγμή.

Ο Κύριος ανταποκρίθηκε στην επιθυμία μου να βγω από αυτό το εσωτερικό αδιέξοδο και στο φως, και βλέποντας την καρδιά και την ψυχή μου, ο Ίδιος βγήκε να με συναντήσει, να με αγκαλιάσει και να μου δώσει να γνωρίσω το άγγιγμα της χάρης.

Γέμισα τελείως ένα σημειωματάριο, σαν να είχε ανάψει το φως στο σκοτεινό δωμάτιο της ψυχής μου και να αποκάλυπτε όλα τα σκουπίδια που μαζεύτηκαν όλα αυτά τα χρόνια, όλες τις γωνίες γεμάτες σκουπίδια.

Στην Εξομολόγηση, έδωσα το τετράδιο στον ιερέα και στάθηκα εκεί κλαίγοντας. Μετά την Εξομολόγηση, ο ιερέας ήρθε ξαφνικά ξανά κοντά μου, αφήνοντας κάποιον άλλον που εξομολογείτο: «Έχεις συνδεθεί με την τέχνη, με τη μουσική. κάνε όλα όσα έκανες. Μόνο όχι για χάρη της δόξας ή της καριέρας, όχι για χάρη του ανθρώπινου επαίνου, αλλά υπηρετήστε τον Θεό με τα ταλέντα σας». «Λες να τραγουδήσω στον κλήρο, πάτερ;» «Δεν ξέρω, δεν ξέρω», είπε ο ιερέας σκεπτόμενος. «Ίσως το θέατρο». Εμεινα έκπληκτος. Το θέατρο? Αυτό είναι παιχνίδι-υποκριτική. Πού είναι το θέατρο και πού είναι η πίστη που φαίνεται ότι μόλις απέκτησα, έχοντας νιώσει κάτι ζωντανό; Μετά από δύο χρόνια, όλα τακτοποιήθηκαν.

Με εκείνο το ταξίδι στο Ντιβέγεβο, σύμφωνα με τη Μητέρα Ξένια, ξεκίνησε η συνειδητή πορεία της προς τον Θεό, χωρίς κανένα σχέδιο. Συνειδητοποίησε ότι ο Θεός υπάρχει και ότι η ζωή της βρίσκεται στα χέρια του Θεού.

—Δύο χρόνια αργότερα, μου γνώρισαν τη Λάρισα Νικουλίνα, την καλλιτεχνική διευθύντρια του Ορθόδοξου θεάτρου Ζωντανό Νερό, όπου και άρχισα σύντομα να εργάζομαι. Χάρη στο θέατρο έμαθα πολλά για την πίστη μας, τις εκκλησιαστικές εορτές, τους αγίους ασκητές. Η Λάρισα έγινε πνευματική μου μητέρα, καθώς και πολλών παιδιών που ήρθαν στο θέατρο.

Βλέπω καθαρά τώρα ότι το να υπηρετήσω στο Living Water ήταν η προετοιμασία μου για τον μοναχισμό. Πέντε χρόνια στενής επικοινωνίας με τη Larisa Nikulina ήταν για μένα μια περίοδος πνευματικών αποκαλύψεων, συναντήσεων με ενδιαφέροντες ανθρώπους και ταξιδιών σε ιερούς τόπους. Αλλά το πιο σημαντικό, γνώρισα την Ορθοδοξία, τόσο γεμάτη χαρά εν Χριστώ.

Στο έργο Name's Day έπαιξα την απλή, εγκάρδια και βαθιά θρησκευόμενη babushka Daryushka, βασισμένη στη μοναχή Isidora. Η Babushka Daryushka έγινε πνευματικός φίλος για μένα. Διάβασα ένα βιβλίο γι 'αυτήν και σημείωσα πολλές ιδιότητες που δεν έχω αλλά θα ήθελα να αποκτήσω - ευγένεια, απλή και σταθερή πίστη, ελπίδα και εμπιστοσύνη στον Θεό, ανταπόκριση και έλεος, που αγαπά ακόμα και τους εχθρούς.

Το βιβλίο περιέγραφε πώς η προσκυνητής Ντάρια υπέμεινε κακομεταχείριση προς τον εαυτό της, την πραότητα και την ευγένειά της - μια τέτοια ευαγγελική, φιλόχριστη ψυχή, που φέρει τον Χριστό μέσα της, και επομένως οι καρποί του Αγίου Πνεύματος δεν εκδηλώνονται μόνο με λόγια, αλλά ακριβώς στις πράξεις.

Άλλωστε, το να γνωρίζεις τον Θεό στη θεωρία σίγουρα δεν σημαίνει να ζεις από τον Θεό, να είσαι άνθρωπος του Θεού. Μπορείς να πεις πολλά και όμορφα πράγματα για τον Θεό αλλά να μην γνωρίζεις τον Θεό και να μην ζεις από Αυτόν.

Μετά το αρχικό στάδιο, όταν η χάρη του Θεού σε σκεπάζει και αρχίζεις να πετάς, αρχίζει μια περίοδος που η πίστη σου δοκιμάζεται σε μικρά πράγματα, σε λεπτομέρειες—όχι στις συζητήσεις, αλλά στη στάση σου απέναντι στους ανθρώπους. Και καταλαβαίνεις ότι άλλο πράγμα να νιώθεις και να βιώνεις τον Θεό και άλλο να ζεις από τον Θεό.

Η Ντάρια ήταν ένα άτομο που κατείχε τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, όπως ο Μπατιούσκα Σεραφείμ , που δεν αντιστάθηκε στους ληστές. Έτσι, χάρη στη γνωριμία μου με τους αγίους ασκητές, άρχισε να γεννιέται μέσα μου το ερώτημα πώς είναι δυνατή μια τέτοια ζωή. προέκυψε η επιθυμία να έχω τέτοιες ιδιότητες για τον εαυτό μου τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό.

Παράλληλα αναζητούσε πνευματικό πατέρα. Η μητέρα Ξένια ζήτησε από τον Άγιο Σεραφείμ του Σάρωφ να συναντήσει κάποιον κατάλληλο. Είναι ενδιαφέρον ότι η «συνάντησή» της με τον πνευματικό της πατέρα ξεκίνησε πολύ πριν από την ίδια τη συνάντησή τους.

—Πολύ πριν γνωρίσω τον π. Ο Σεργκέι, ένας φίλος του ήρθε από τον Άθω και έφερε, μεταξύ άλλων δώρων, ένα κομποσκοίνι 100 κόμβων, λέγοντας ότι είχε επισκεφτεί έναν Ρώσο μοναχό, τον Γέροντα Γρηγόριο.

Δύο χρόνια αργότερα, αφού είχα γίνει ήδη πνευματικό παιδί του Batiushka Sergei, με πήρε από το αεροδρόμιο μια μέρα και ξεκινώντας μια συζήτηση για την Προσευχή του Ιησού, ρώτησε αν είχα κομποσκοίνι. «Ναι», είπα, δείχνοντάς του αυτό το αθωνικό κομποσκοίνι. «Αυτό είναι το σκοινί μου!» Αποδεικνύεται ότι ήταν στο κελί αυτού του μοναχού και άφησε το κομποσκοίνι του εκεί… Πώς θα μπορούσε αυτό να είναι σύμπτωση;

Πρέπει να πω ότι η συνάντησή μου με τον π. Σεργκέι πραγματοποιήθηκε επίσης χάρη στο θέατρο Living Water, το οποίο πήγε σε περιοδεία στο μακρινό Orsk. Ο π. Ο Σεργκέι ήταν εκεί σε συναυλίες και παραστάσεις σε διάφορους χώρους σε όλη την πόλη, βοηθώντας στη δημιουργία του σετ. Είδα πώς ο Μπατιούσκα αγκάλιασε με θέρμη μια ομάδα κρατουμένων και κολλούσαν πάνω του σαν μικρά παιδιά. Είδα και τον καθεδρικό ναό που ήταν υπό κατασκευή. Ήταν εκπληκτικό και δύσκολο να καταλάβεις πώς ο Batiushka μπορούσε να διαχειριστεί και να συνδυάσει τόσα πολλά πράγματα.

   

Η ξενάγηση τελείωσε και ο π.  Σεργκέι μας κανόνισε ένα αποχαιρετιστήριο δείπνο, ακριβώς εκεί στη στέπα. Εκεί, ο Batiushka μοιράστηκε ότι υπήρχε μια αδελφότητα όχι μακριά από εκεί όπου οι αδελφές ζούσαν μια ασκητική ζωή με την ελπίδα ότι ένα μοναστήρι θα εμφανιστεί εκεί. Θυμάμαι ότι καθόμουν εκεί και σκεφτόμουν: «Κύριε, βοήθησε να γίνει πραγματικότητα το όνειρο αυτών των καλών ανθρώπων».

Αλλά τι να διαλέξω—οικογενειακή ζωή ή μοναχισμό—δεν ήξερα τότε. Εκείνο το βράδυ είχα την πρώτη μου συζήτηση με τον Batiushka Sergei και μοιράστηκα τις αμφιβολίες μου. Στη Μόσχα με περίμενε ένας νεαρός, ο οποίος με κάλεσε σε ένα ταξίδι στο Ντιβέγεβο λίγο πριν φύγω για το Ορσκ. Αλλά μέχρι τη στιγμή της συνομιλίας μου με τον Batiushka, συνέβη ένα άλλο ασυνήθιστο περιστατικό, μετά από το οποίο άρχισα να αμφιβάλλω αν έπρεπε να πάω…

Επιβαίναμε σε ένα αυτοκίνητο και ο π.  Σεργκέι, αγνοώντας εντελώς την κατάστασή μου, άρχισε να μιλά για το πώς ο κακός δεν προτείνει ποτέ την αμαρτία ευθέως, αλλά την παρουσιάζει ως μια εντελώς ευσεβή πρόθεση, ας πούμε, με τη μορφή ενός ταξιδιού σε έναν ιερό τόπο. Και ξαφνικά πρόσθεσε: «Στο Ντιβέγιεβο, για παράδειγμα». Απλά έμεινα έκπληκτη....

Ήθελα να ανοιχτώ στον π. Σεργκέι, να τον ρωτήσω για μένα. Δεν έδωσε καμία συμβουλή, αλλά απλά είπε: «Ας προσευχηθούμε. Μην βιάζεστε. όλα θα πάνε καλά."

Στο αεροδρόμιο, ο Batiushka έδωσε σε όλους βιβλία για την πνευματική ζωή και τα υπέγραψε για όλους. Ο π.  Σεργκέι έδωσε στην Τατιάνα το βιβλίο, Αρχές της Πνευματικής Ζωής , όπου όλες οι συμβουλές προορίζονταν για μοναχούς.

—Μετά από εκείνο το ταξίδι, επέστρεψα στη Μόσχα με την επιθυμία να συνεχίσω να επικοινωνώ με τον Batiushka και να ζήσω με υπακοή—όχι σύμφωνα με τη θέλησή μου, αλλά με πίστη ότι μέσω της υπακοής στον πνευματικό σου πατέρα, βρίσκεις τον ίδιο τον Χριστό.

Μια φορά, ένας καλλιτέχνης ήρθε και έμεινε μαζί μου αφού είδε τον π. Σεργκέι στο Ορσκ. Έμαθα ακόμη περισσότερα για τον π.  Σεργκέι από αυτήν — πώς υπηρετεί, πώς ζει. Έμαθα για την κοινότητά τους, για το καταφύγιο αστέγων, για το σπίτι για παιδιά με ειδικές ανάγκες και ότι ο ίδιος ο Batiushka έχει έξι παιδιά. Η Σβετλάνα μου έδωσε ένα βιβλίο από τον Μπατιούσκα. Ήταν του π. Σωφρόνιος (Ζαχάρωφ). Αποδεικνύεται ότι το βιβλίο υπογράφηκε:

Ένας μαθητής έπαιξε ένα όμορφο κλασικό έργο για έναν από τους Πρεσβύτερους της Optina. «Ναι, η μουσική είναι ωραία», είπε ο Γέροντας. «Αλλά αν ήξερες, παιδί μου, πώς ακούγεται η μουσική του Πνεύματος, πόσο υπέροχη και ασύγκριτη είναι, δεν θα αναζητούσες τίποτα άλλο». Τάνια, το πιο πολύτιμο πράγμα που μπορούμε να αποκτήσουμε στη γη είναι ο Χριστός: Να Τον λαχταράς, να Τον αναζητάς και να είσαι ευτυχισμένος.

Ο π. Σεργκέι


Συνεχίζεται…

Η Maria Kotova

μίλησε με την Abbess Xenia (Pashkova)

Μετάφραση Jesse Dominick

Μονή Αγίας Ελισάβετ

29/1/2024

Δεν υπάρχουν σχόλια: