Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη, 27 Μαΐου 2010

Η πολιούχος Σκιάθου Παναγία Εικονίστρια.THE FINDING OF THE MIRACULOUS ICON OF VIRGIN MARY CALLED ‘PANAGIA ICONISTRIA’



ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΕΥΡΕΣΕΩΣ ΤΗΣ ΠΑΝΣΕΠΤΟΥ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΥ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΙΣΤΡΙΑΣ, ΠΟΛΙΟΥΧΟΥ ΣΚΙΑΘΟΥ.


Η ιερά εικόνα της Παναγίας της Εικονίστριας βρέθηκε περί το 1650 με θαυμαστό τρόπο στα κλαδιά ενός πεύκου. Στον τόπο της Ευρέσεως ζούσε κάποιος ασκητής, ο γέροντας ιερομόναχος Συμεών, ο οποίος και είδε ένα μυστηριώδες φως να φωτίζει το ασκητήριό του μέσα από το δάσος. Έκθαμβος και γεμάτος απορία για την προέλευση του εκτυφλωτικού φωτός, μάταια προσπαθούσε να πλησιάσει καθώς αυτό χανόταν. Ύστερα από πολλές απόπειρες αντιλήφθηκε ότι επρόκειτο περί θαύματος. Μετά από προσευχή & νηστεία κατόρθωσε να πλησιάσει το μέρος όπου κρεμόταν η εικόνα στα κλαδιά ενός πεύκου. Τότε αντίκρισε τη γλυκιά μορφή της Παναγίας της Εικονίστριας. Ο ίδιος δεν μπόρεσε να κατεβάσει την Εικόνα. Ίσως ήταν και θέλημα της Παναγίας να συμβεί αυτό για να γίνουν και άλλοι μάρτυρες του θαύματος. Έμεινε εκεί όλη τη νύχτα προσευχόμενος, και το επόμενο πρωί αναχώρησε τρέχοντας από χαρά για την μεσαιωνική πόλη της Σκιάθου, το Κάστρο, όπου ανήγγειλε στους κατοίκους του το θαύμα. Οι προεστοί τον ακολούθησαν μαζί με τους ιερείς και τον κόσμο. Δάκρυα χαράς ξεχύθηκαν από τα μάτια όλων αντικρίζοντας την εικόνα επάνω στο δένδρο. Ένας νέος ιερέας που ονομαζόταν Ιωάννης ανέβηκε και κατέβασε την Εικόνα, που τοποθετήθηκε στο ασκητήριο του Γέροντα. Εκεί λίγο αργότερα χτίστηκε και το μοναστήρι της που σώζεται ως σήμερα και τιμάται στα Εισόδια της Θεοτόκου. Αυτή την εορτή αφιέρωσαν τότε στο πάνσεπτο εικόνισμά της οι Σκιαθίτες, καθώς η Παναγία εικονίζεται χωρίς το Χριστό και η μορφή της ομοιάζει με μικρό παιδί, με ‘‘τριετίζουσα δάμαλι’’ κατά τον Παπαδιαμάντη, όπως όταν αφιερώθηκε από τους γονείς της Ιωακείμ και Άννα στο Ναό. Λόγω του θείου φωτός που εξέπεμπε η εικόνα ονομάστηκε ‘’Εικων Αστρία’’ δηλαδή εικόνα που λάμπει ως άστρο και κατόπιν ‘‘Εικονίστρια’’. Φέρει όμως και την παραπλήσια ονομασία ‘‘Κουνίστρα’’ ή ‘‘Κουνίστρια’’, είτε από αλλοίωση του τοπικού ιδιώματος, είτε από τα κωνοφόρα δένδρα της περιοχής. Η εικόνα παρέμεινε στο μοναστήρι της μέχρι το 1846. Τότε με σύμφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και ύστερα από αίτημα όλων των κατοίκων της νέας πόλης μεταφέρθηκε η εικόνα και εγκαταστάθηκε στον Μητροπολιτικό Ναό των Τριών Ιεραρχών, ώστε να την έχουν κοντά τους βοηθό και προστασία, και να καταφεύγουν σε αυτή. Είναι η πολιούχος του νησιού και τελεί πολλά θαύματα σε όσους την επικαλούνται με ευλάβεια και πίστη. Εορτάζει δυο φορές το χρόνο. Στις 21 Νοεμβρίου στα Εισόδια της Θεοτόκου, που είναι και η μεγαλύτερη πανύγηρη. Τότε μεταφέρεται με πομπή από την πόλη στον τόπο της Ευρέσεως, στο αγαπημένο της Μοναστήρι. Η εικόνα μεταφέρεται από χέρι σε χέρι καθώς πλήθος κόσμου συνοδεύει την εικόνα με τα πόδια, ακολουθώντας τη γραφική διαδρομή που διαρκεί 3 περίπου ώρες. Εκεί τελείται Αγρυπνία όπως και στον Ενοριακό Ναό της Παναγίας της Λιμνιάς. Τις πρώτες πρωινές ώρες η Ιερά Εικόνα επιστρέφει με τα πόδια ξανά στην πόλη, και μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας στους δύο ενοριακούς Ναούς τελείται Λιτανεία στην πόλη της Σκιάθου. Την μνήμη της Ευρέσεως πανηγυρίζει η Σκιάθος το πρώτο σαββατοκύριακο μετά την 1η Ιουλίου, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη της στην προστάτιδα, βοηθό και πολιούχο της. Την γιορτή αυτή καθιέρωσαν ο παπα-Γιώργης Ρήγας, τελευταίος μύστης του κολλυβαδικού πνεύματος, Λαογράφος και Δάσκαλος, μαζί με τον Αλέξανδρο Μωραϊτίδη, ο οποίος συνέγραψε και την Ακολουθία της. Το διήμερο αυτό οι Ακολουθίες τελούνται σύμφωνα με το εξής πρόγραμμα. Το Σάββατο στις 7:00μ.μ. τελείται Μικρός Εσπερινός και στις 7:30μ.μ. μεταφέρεται η Ι. Εικόνα της Εικονιστρίας εν πομπή από τον Ιερό Ναό Τριών Ιεραρχών στον Ιερό Ναό Γεννήσεως της Θεοτόκου. Εκεί τελείται στις 8:00μ.μ.: Ιερά Αγρυπνία που διαρκεί ως τις 10:00μ.μ. κατά το επ’ ενορίαις τυπικό της Σκιάθου: Απόδειπνο, Μέγας Εσπερινός, Μέρος του Όρθρου έως το εωθινό Ευαγγέλιο. Την Κυριακή, τελείται και στους δύο Ενοριακούς Ναούς Όρθρος και Θεία Λειτουργία που διαρκεί ως τις 10:00π.μ. Ακολουθεί η Λιτάνευση της Ι. Εικόνας στην πόλη της Σκιάθου. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας στις 7:00μ.μ. τελούνται οι Χαιρετισμοί της Θεοτόκου εις τον Ιερό Ναό των Τριών Ιεραρχών.

THE FINDING OF THE MIRACULOUS ICON OF VIRGIN MARY CALLED ‘PANAGIA ICONISTRIA’

In 1655 there was a hermit who lived alone in his cell in the mountains of Skiathos, and whose whole life was devoted to prayer. One night he saw a strange light deep in the woods. He was curious, so he started walking towards the light to find the cause. Suddenly, while he was walking, the light disappeared. It occurred to him that the light might possibly be caused by evil demons attempting to set a trap for him, but deep in his heart he felt that the light was a divine sign. The light reappeared for several nights. He decided to pray and fast in the hope that God would show him the truth about the mysterious light. A few nights later, when he saw the light again and was walking towards it, instead of disappearing the light became brighter and brighter. The hermit kept walking towards thye brightening light until he reached a pine tree, where he was astonished to see high up among the branches the Icon of the Virgin Mary surrounded by this spectacular brilliant light. He tried to climb the tree to reach the Icon, but either due to age or infirmity, or because God wanted more people to see the miracle, he was unable to do so. He stayed there all night praying under the pine tree and in the morning he walked to Kastro (which means castle), the medieval city of Skiathos. He told his extraordinary story to the citizens of Kastro and a group of them immediately followed the hermit back up into the mountains to see the miracle. A young priest called John, climbed the pine tree to bring the Icon safely down. Since then, 1655, the Virgin Mary called Iconistria (Icon+astria=Icon that shines like a star) has been and continues to be the protector of the island of Skiathos. Many healing and other miracles have occurred. A few years later a monastery was built close to the place where the Icon was found and the Icon placed inside. During the period of King Otto, many monasteries in the newfounded country of Greece were closed under an antimonastic command of the new government and the ministry of religions. The monastery of Iconistria was abandoned and all the holy relics and among them the Holy Icon were transferred to another monastery. However, because the citizens wanted to have the Holy Icon among them, when they returned to their old city nearby the old port, rebuilding the byzantine village, they built the bishopric Church of the Three Bishops in 1846 and placed the Icon there. The three Bishops are St. Basilios (St. Basil) the Great, St. Ioannis Chrisostomos (St. John of the ‘silver tongue’, which is the nearest translation of the Greek ‘golden mouth’) and St. Grigorios the Theologos (St. Gregory the theologian who explains the word of God, bishop of Constantinople). There are two celebrations in honour of the Virgin Mary’s Icon. The first one is on the 21st November when we celebrate the dedication of the Virgin Mary to God by her parents when she was three years old. There is a procession on foot the previous day when the people of Skiathos carry the Icon through the mountains from the city to the monastery of the Virgin Mary, where an all night vigil and service take place. In the morning of 21st November the Icon is brought back by the same path so that it can be taken in a procession around the city. The second one is on the first Sunday after 1st July, so that those people who are unable to come to the Island of Skiathos for the main celebration are able to glorify the Virgin Mary during the second celebration established in her honour. This feast is dedicated to the day of the finding of the miraculous Icon. There is a procession on foot on Saturday evening from the church of Three Bishops to the other church of the island, in the name of Virgin Mary’s Birthday, where an all night vigil takes place. The following morning, on Sunday, a holy liturgy takes place in the churches and then the Icon is taken in procession around the city and brought back to the bishopric church.

Δεν υπάρχουν σχόλια: