Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2024

ΑΠΟ ΜΝΗΜΕΣ ΤΗΣ ΜΑΚΑΡΙΑΣ ΝΑΤΑΛΙΑΣ ΒΥΡΙΤΣΚΑΓΙΑ /1890 - 16/01/1976/:

 




ΑΠΟ ΜΝΗΜΕΣ ΤΗΣ ΜΑΚΑΡΙΑΣ ΝΑΤΑΛΙΑΣ ΒΥΡΙΤΣΚΑΓΙΑ /1890 - 16/01/1976/:


Κατά τη διάρκεια της ζωής της, ο πατέρας Σεραφείμ Βυρίτσκι με ευλόγησε να χτίσω ένα σπίτι στη Βυρίτσα και όλα πήγαν καλά: έχτισα ένα σπίτι, πήγα στον τάφο του γέροντα. Από το 1949 Ήθελα να πάω στο Πεχώρι για να επισκεφτώ τον Γέροντα Συμεών, ο οποίος έγινε πνευματικός μου πατέρας.

Με την ευλογία του γέροντα, συνάντησα τη μητέρα Νατάλια στο Pechory. Αυτό συνέβη αμέσως μετά την αποβολή μου από το κόμμα.
Μια μέρα ο πατέρας Συμεών με ρώτησε:
«Ξέρεις τη μητέρα Νατάλια;»
-Οχι.
-Θα τη δεις σύντομα, ήδη περπατάει κοντά.
-Μα πώς να την αναγνωρίσω;
-Και προσεύχεσαι: «Κύριε, βοήθησέ με να δω τη μητέρα Νατάλια», και συναντιέστε, ακούει τα πάντα.

Για μια ολόκληρη εβδομάδα σκεφτόμουν τα λόγια του γέροντα και επανέλαβα εσωτερικά: «Κύριε, βοήθησέ με να δω τη μητέρα Νατάλια».
Και έτσι, μια μέρα φεύγοντας από το μοναστήρι, είδα μια πολύ παράξενα ντυμένη ηλικιωμένη γυναίκα να κάθεται στο έδαφος. Ταλαντεύτηκε μπρος-πίσω, αγκάλιασε τα γόνατά της με τα χέρια της και επανέλαβε ήσυχα:
«Κάτια, Κάτια, σε περίμενα μια ολόκληρη εβδομάδα».

Δίπλα στη μητέρα στεκόταν ένα καλάθι, και μέσα ήταν μια γάτα και ένα κοτόπουλο. Δεν είχε άλλα πράγματα. Θυμάμαι ότι με εξέπληξε πολύ αυτή η εγγύτητα. Είπα:
«Με έδιωξαν  από τη δουλειά μου».
-Τι υπέροχο δωμάτιο!

Και η μητέρα ονόμασε την περιοχή του δωματίου μου στο Λένινγκραντ, μετά απαρίθμησε πολλά πράγματα που υπήρχαν εκεί και συνέχισε, απαντώντας στο άρρητο μέρος της ερώτησής μου. Ανησυχούσα πολύ για το τι θα ζήσω, αφού μετά την αποπομπή μου από το κόμμα δεν με προσέλαβαν πουθενά. Έτσι, η μητέρα συνέχισε:
«Πούλησε τον πίνακα και θα ζήσεις ένα χρόνο». Πούλησε το χαλί και θα ζήσουμε ακόμα.

Ήμουν έκπληκτος γιατί είπε «θα ζήσουμε». Λοιπόν, θα ζήσουμε μαζί; Αλλά κατάλαβα γιατί η μητέρα Ναταλία απαριθμούσε τα πράγματα στο δωμάτιό μου. Είχα πολύτιμους πίνακες ζωγραφικής, καλές αντίκες και στη συνέχεια για αρκετά χρόνια ζούσα πουλώντας τους.

Μετά από αυτή τη συνάντηση και τη συνομιλία, πήγα στον ιερέα και μου είπε:
«Πάρτε τη μητέρα Νατάλια μαζί σας, πρέπει να ζήσει στη Βυρίτσα». Αυτός είναι ένας μεγάλος υπηρέτης του Θεού.
Έτσι κατέληξε η μαμά Ναταλία στη Βυρίτσα.

Αφού κατάφερα να εγκαταστήσω τη μητέρα Ναταλία στη Βυρίτσα, ήρθα στον πατέρα Συμεών. Με ρωτάει:
«Λοιπόν, πώς είναι η μητέρα σου Νατάλια;»
-Εντάξει, τακτοποιηθήκαμε.
«Να την προσέχεις», είπε ο γέροντας.

Μια άλλη ιστορία μου έρχεται στο μυαλό. Ο πατήρ Συμεών (Zhelnin) /+1960/ ήταν αδελφικός εξομολόγος, και ο πατέρας Σάββα (Οσταπένκο) /+1980/ (ο μελλοντικός διάσημος σχήμα-ηγούμενος) θέλησε να δεχτεί το σχήμα και στράφηκε στον γέροντα για ευλογία. Εκείνος απάντησε:

«Ξέρεις, θα σε ευλογούσα να αποδεχτείς το σχήμα, αλλά τώρα υπάρχει η μητέρα Νατάλια, είναι δύο σκαλιά ψηλότερα από εμένα». Αν αυτή ευλογεί, τότε θα ευλογήσω. Πήγαινε στη Βυρίτσα, εκεί θα τη βρεις.

Είχα ένα δωμάτιο στο Λένινγκραντ, αλλά έμενα τον περισσότερο χρόνο στη Βυρίτσα. Η μητέρα Νατάλια δεν ήξερε τη διεύθυνσή μου, αφού ούτως ή άλλως εμφανιζόμουν πολύ σπάνια στην πόλη. Την παραμονή των Χριστουγέννων έφτασα στο διαμέρισμα.

Στη συνέχεια εμφανίστηκε η ίδια η μητέρα Ναταλία. Επιβεβαίωσα στον γείτονά μου ότι ήταν για μένα και ρώτησα τη μητέρα  πώς με βρήκε.
-Και περπατάω στην πόλη και ρωτάω: «Πού μένει η Κάτια μετο  μεγάλο καπέλο;», και όλοι με επισημαίνουν.
Μάνα, πώς μπήκες;
-Και μου άνοιξε ο Άγγελος.
Ρώτησα τους γείτονες το πρωί αν είχε έρθει κανείς το βράδυ. Απάντησαν ότι δεν είδαν κανέναν.

Μια από τους κατοίκους της Βυρίτσας, κοντά στη μητέρα  είπε πώς άκουσε κάποιο θρόισμα στο δωμάτιο τη νύχτα. Ήταν μόνη στο σπίτι, η πόρτα ήταν κλειδωμένη. Αποφάσισα ότι ήταν κάποιου είδους εμμονή. Άναψε το φως και είδε τη μητέρα Νατάλια να γονατίζει μπροστά στις εικόνες.
-Μάνα, πώς κατέληξες εδώ;
-Και σύρθηκα κάτω από την πύλη.

Στην υπόλοιπη ζωή μου, όλα συνέβησαν όπως είχε προβλέψει η μητέρα Νατάλια. Αφού απολύθηκα από τη δουλειά μου και με έδιωξαν από το κόμμα για την πίστη μου, δεν μπορούσα να βρω δουλειά για πολύ καιρό. Για πέντε χρόνια έζησα πουλώντας τα πράγματά μου. Τελικά, βρήκα μια θέση ως μπάρμακα σε ένα ερευνητικό ινστιτούτο. Και τότε μια μέρα ο φρουρός της υπηρεσίας (είχαμε έλεγχο πρόσβασης) μπήκε στον μπουφέ και μου είπε:
«Η γιαγιά ήρθε να σε δει, είναι πολύ περίεργη».

Αμέσως κατάλαβα ότι ήταν η μητέρα Νατάλια και ζήτησα, αν ήταν δυνατόν, να την αφήσω να περάσει, λέγοντας ότι είχε φτάσει ο συγγενής μου. Ήταν απλώς το μεσημεριανό διάλειμμα, ο μπουφές ήταν γεμάτος και δεν μπορούσα να φύγω, περιμένοντας με αγωνία να εμφανιστεί η μητέρα .

Όταν μπήκε στον μπουφέ, φάνηκε ότι όλοι όσοι ήταν εκεί σταμάτησαν να τρώνε και κοιτούσαν έκπληκτοι αυτό το θαύμα. Η μητέρα, με ένα τεράστιο καλάθι στα χέρια της, φορούσε ένα ντραπέ παλτό, πάνω στο οποίο δεν υπήρχε χώρος διαβίωσης, και από κάτω φαινόταν τα γυμνά πόδια.

Κάθισα με την μητέρα στο τραπέζι και της πρόσφερα κάτι να φάει. Κάθισε σε μια καρέκλα και είπε δυνατά:
«Ekaterina Vladimirovna, ας πάμε στη Maria Ivanovna στο νοσοκομείο, θα της πάρουμε τον 90ο Ψαλμό και το φαγητό μου».

Ένας φίλος μου άκουσε για τη μητέρα από τον Γέροντα Συμεών του Πεχωρίου και ρώτησε:
«Ο πατέρας Συμεών την αγαπά τόσο πολύ, είναι τόσο ευγενική, ζητήστε της να έρθει και να αγιάσει το σπίτι μας με την παρουσία της».

Η μητέρα Νατάλια συμφώνησε και, μπαίνοντας στο σπίτι του φίλου μου, άρχισε αμέσως να "φιλοξενεί": έβγαλε μια κατσαρόλα με μπορς και άρχισε να βγάζει κομμάτια κρέατος με τις λέξεις: "
Αυτό είναι για τη γάτα". Είναι τα σκυλιά...

Δεν άρεσαν οι πράξεις της μητέρας του ιδιοκτήτη.
-Μάνα, έλα σε εμάς, αλλά μην είσαι το αφεντικό.
«Θα παγώσεις σύντομα», απάντησε η μητέρα της Νατάλια.

Ο ιδιοκτήτης του σπιτιού δεν κατάλαβε τι συνέβαινε, αλλά κυριολεκτικά λίγες μέρες αργότερα ξέσπασε μια ισχυρή καταιγίδα, έσκισε τη στέγη του σπιτιού και έσκισε τον τραβέρσα.

Η στέγη ήταν κατά κάποιο τρόπο μπαλωμένη, το παράθυρο ήταν στρωμένο, αλλά έκανε πολύ κρύο στο σπίτι και ο γαμπρός του ιδιοκτήτη είχε ένα άσχημο κρύο. Ήταν άρρωστος για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι γιατροί δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι έφταιγε και του έδωσαν παραπομπή στο νοσοκομείο. Τότε θυμήθηκαν τα λόγια της μητέρας και ζήτησαν να της πουν για το πρόβλημα με παράκληση να προσευχηθούν.

Η μητέρα απάντησε:
«Τίποτα, τίποτα, ας αρρωστήσει».
Ο γαμπρός ήταν ακόμα στο νοσοκομείο, δεν υπήρχε βελτίωση. Και πάλι μετέφεραν στη μητέρα ένα αίτημα για βοήθεια για τον άρρωστο. Τότε η μητέρα Νατάλια ήρθε στο σπίτι τους και τους ρώτησε:
-Φέρτε το σίδερο και τα λινά του.
Σιδέρωσε τα εσώρουχα με ένα καυτό σίδερο και είπε:
«Έχει ζεσταθεί, πάρτε το εσώρουχο στο νοσοκομείο, αφήστε τον να το φορέσει». ,
Σχεδόν αμέσως μετά από αυτό, ο γαμπρός πήρε εξιτήριο από το νοσοκομείο.

Μια άλλη φίλη μου, η Μαρία, που είχε ακούσει πολλά για τη μητέρα Νατάλια, μου ζήτησε να τη φέρω σπίτι της για να τη συναντήσω. Η μητέρα συνέχιζε να αρνείται, αλλά απροσδόκητα συμφώνησε. Ήρθαμε στη Μαρία, έστησε ένα ωραίο τραπέζι και γευμάτισε.

Ξαφνικά η μητέρα Νατάλια πήδηξε στο τραπέζι, πήρε το εικονίδιο από τον τοίχο και φώναξε:
"Αυτό είναι το εικονίδιο μου!"
-Όχι, δικό μου! — αντιτάχθηκε θυμωμένη η κυρά του σπιτιού.
-Ξέσπασε σκάνδαλο, κλήθηκε η αστυνομία. Το εικονίδιο αφαιρέθηκε από τη μητέρα και το παρέδωσαν στην οικοδέσποινα, η οποία ήταν αγανακτισμένη:
«Ποιαν μου έφερες;» Είναι τρελή!

Όμως πολύ σύντομα όλα έγιναν ξεκάθαρα. Η Μαρία χώρισε από τον σύζυγό της και αυτός, προφανώς μεθυσμένος, ήρθε στο σπίτι και άρχισε να απαιτεί: «
Δώστε πίσω τις εικόνες, θα μοιραστούμε την περιουσία ή θα επιστρέψουμε τα χρήματα».
Η Μαρία δεν συμφώνησε. Τότε ο πρώην σύζυγός της ανέβηκε στο τραπέζι και άρχισε να αφαιρεί το εικονίδιο από τον τοίχο (το ίδιο που είχε πάρει η μητέρα της Νατάλια πριν) φωνάζοντας: "
Αυτό είναι το εικονίδιο μου!"
«Όχι, δικό μου», απάντησε η οικοδέσποινα.
Και όταν άρχισαν να πολεμούν, η Μαρία φώναξε 
Κάλεσαν την αστυνομία - και όλα επαναλήφθηκαν από όσα είχε δείξει προφητικά η μητέρα της Νατάλια.

Είχα έναν ανιψιό που δανειζόταν συνεχώς χρήματα και δεν τα επέστρεφε. Του έκρυψα τα χρήματα, αφού μπορούσε να τα είχε πάρει μόνος του χωρίς να τα ζητήσει. Ήρθε μια μέρα και η μητέρα Νατάλια είπε:
«Βολόντια, θέλεις να σου πω πού είναι τα λεφτά της Κάτια;»
Και μια άλλη φορά είπε:
«Έδωσα στη Volodya τα χρήματά σου, μόνο λίγα».

Η μητέρα Νατάλια επισκεπτόταν συχνά μια Ευγενία.
Είχε πολλά όμορφα ρούχα και η μητέρα της χρησιμοποιούσε την γκαρνταρόμπα της για τις ανάγκες της.

Η μητέρα Νατάλια, ως συνήθως, ήρθε στη Ζένια και είπε:
«Χρειάζομαι ένα φόρεμα μπάλας σήμερα».
«Πάρτε κάποιο», απάντησε η Ευγενία. Η μητέρα επέλεξε ένα φόρεμα με μεγάλη λαιμόκοψη.

Στο σπίτι φόρεσε αυτό το φόρεμα, κούμπωσε τα μαλλιά της και έβαψε τα χείλη  μέχρι τα αυτιά με λαμπερό κραγιόν. Αποδεικνύεται ότι ετοιμαζόταν να δεχθεί "καλεσμένους". Της ήρθαν οι επιθεωρητες από τις κρατικές υπηρεσίες ασφαλείας: κάποιος έγραψε μια καταγγελία ότι ήταν από βασιλική οικογένεια, ζούσε πάνω από τις δυνατότητές της και πολλοί ύποπτοι την επισκέφτηκαν.

Όταν μπήκαν δύο αξιωματικοί της KGB, η μητέρα Νατάλια εμφανίστηκε μπροστά τους «σε όλη της τη δόξα» και είπε: «
Αγαπημένα μου, μην με κρατάτε, αλλιώς βιάζομαι για τον γάμο, βλέπετε, έχω ντυθεί κιόλας. .»
-Από που είσαι?
-Είμαι η βασίλισσα.

-Πες μου πώς και με τι ζεις;
-Πουλάω γάλα, έχω κατσίκι, διατηρώ κάθε λογής κτηνοτροφία, πουλιά. Μετακινήστε το κομοδίνο στην άκρη. Βλέπετε, υπάρχουν τρία κατσικάκια εκεί.
Εκείνη την ώρα, ο τράγος ανέβηκε και έσπρωξε το μέτωπό του σε έναν από τους ανθρώπους που ήρθε. Η μητέρα μίλησε αμέσως:
«Οι κατσίκες δεν σε αφήνουν να περάσεις». Εσείς, ως κυβερνητικοί αξιωματούχοι, πρέπει να το καταλάβετε. Βλέπετε, επιτίθενται ακόμη και στην αστυνομία.

-Λένε ότι είσαι από τη βασιλική οικογένεια.
-Μη με πιστεύεις. Θέλετε γάλα;
Και πάλι η κατσίκα τρύπωσε τον υπάλληλο με το μέτωπό του.
-Α, αυτές οι κατσίκες δεν σε αφήνουν να περάσεις. Ο ένας από τους «καλεσμένους» λέει στον άλλο:
-Ποια βασιλική οικογένεια; Κατσίκες, σκύλοι, γάτες. Είναι απλά τρελή!

Κάποτε πήγαινα στην εκκλησία για λειτουργία και είδα τη μητέρα Νατάλια να σπρώχνει ένα σακουλάκι με κροτίδες και μια εικόνα από το σπίτι μου στο τραμ. Σκέφτηκα μέσα μου: «Αν όχι η Εικόνα του Σωτήρα που δεν έγινε από τα χέρια» (μου άρεσε πολύ).
«Όχι, όχι αυτή η άλλη εικόνα», απάντησε αμέσως η μητέρα στις σκέψεις μου.

Υπήρχε μια άλλη απολύτως εκπληκτική ιστορία με ένα τραμ. Πήγα με έναν φίλο στον καθεδρικό ναό του Αγίου Νικολάου για μια λειτουργία. Ξαφνικά το τραμ σταμάτησε απότομα (αν και ήταν ακόμα μακριά από τη στάση), οι πόρτες άνοιξαν και εμφανίστηκε μέσα τους η λαμπερή μητέρα Νατάλια, ήρθε κοντά μας και είπε: «Θα
πάω για τη δουλειά μου, βλέπω ανθρώπους που ξέρω πηγαίνουν στην εκκλησία για λειτουργίες και είπε: «Τραμ ! Σταμάτα!» και το τραμ σταμάτησε.
Ο οδηγός, που δεν καταλάβαινε τίποτα, κοίταξε με έκπληξη τι συνέβαινε: δεν άγγιξε καν τους μοχλούς ελέγχου.

Καθόμαστε με τον νονό μου. Η μητέρα Νατάλια πήρε το χαρτί στα χέρια της και στάθηκε στη γωνία: φορούσε ένα καπέλο και κρατούσε μια βεντάλια. Πήρε μια πανηγυρική πόζα και φώναξε:
«Καλιέρ, ταξί!»
-Μάνα, είσαι από τις «πρώην»;
-Τι, είμαι απλώς ένας περιπλανώμενος;

Την ημέρα των εκλογών, η μητέρα Νατάλια οδήγησε στο εκλογικό τμήμα με ένα έλκηθρο που το έσερνε μια κατσίκα. Όταν τη ρώτησαν τι σήμαινε αυτό, η μητέρα απάντησε:
«Ψηφίζω για τη σοβιετική εξουσία, ας ζήσει περισσότερο».

Η μητέρα μου και εγώ περπατούσαμε στην αγορά και είδαμε έναν άντρα να οδηγεί ένα σκυλί με λουρί. Η μητέρα Νατάλια τον πλησίασε:
"Αυτός είναι ο σκύλος μου, δώσε το πίσω!"
-Όχι, δικό μου!

Άρχισαν να μαλώνουν. Η μητέρα δεν το έβαλε κάτω. Ένας αστυνομικός πλησίασε όταν ξέσπασε το σκάνδαλο. Αρχίσαμε να το καταλαβαίνουμε. Ο άντρας φώναξε θυμωμένος ότι η ηλικιωμένη γυναίκα ήθελε να του πάρει το σκύλο. Τότε η μητέρα είπε:
-Ας ελέγξουμε: με όποιον πάει ο σκύλος είναι ο ιδιοκτήτης.

Μόλις το σκυλί απελευθερώθηκε από το λουρί, έτρεξε αμέσως στη μητέρα της, κόλλησε πάνω της, κουνώντας την ουρά της και χωρίς να δίνει σημασία στις κραυγές του πρώην ιδιοκτήτη της. Ο αστυνομικός είπε στον άντρα:

«Γιατί προσβάλλεις τη γιαγιά σου;»
Μετά γύρισε στη μητέρα :
«Είναι εγγεγραμμένη μαζί σου;»
-Οχι. Πόσα πρέπει να πληρώσετε;
Η μητέρα Νατάλια έδωσε στον αστυνομικό τρία ρούβλια και είπε στον άντρα:
«Είμαι αυθάδης, ήθελα να πάρω το σκυλί της γιαγιάς μου».
Αυτό το σκυλί έγινε το αγαπημένο της μητέρας μου και συχνά το κουβαλούσε μαζί της σε ένα καλάθι.

Μια μέρα, η μητέρα είπε σε μια γυναίκα που ήρθε κοντά της:
«Δώσε μου το χέρι σου και κοίτα». Ω, αυτά είναι πολλά χρήματα και θα κερδίσω περισσότερα. Και ο δρόμος είναι στρωμένος με βαμβάκι κατευθείαν στην κόλαση.
Αυτή η γυναίκα δούλευε στην εκκλησία και έκλεβε από το ταμείο.
«Ω, συγγνώμη, μητέρα», αναφώνησε.
«Αν δεν μετανοήσεις», απάντησε η μητέρα Νατάλια, «θα πας στην κόλαση!»

Ο σύζυγος ενός κατοίκου της Βυρίτσας έπινε. Πήγε στη μητέρα της Νατάλια. Ξαφνικά ήρθε η κατσίκα και χτύπησε τον φιλοξενούμενο με το μέτωπό του. Η μητέρα βγήκε έξω και άρχισε να βρίζει:
«Α, είσαι τόσο μεθυσμένος και ακόμα τσακώνεσαι». Θα σκότωνα μια τέτοια κατσίκα. Ας πάμε στην αστυνομία. Πρέπει να αναφέρουμε την κατσίκα!

Η μητέρα πήγε στην αστυνομία, όπου για πολύ καιρό δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι ήθελε. Όταν κατάλαβαν ότι κατήγγειλαν μια κατσίκα που χτύπησε κάποιον, είπαν εκνευρισμένοι:
- Καταλάβετε μόνοι σας!
Όλα αυτά ακριβώς επαναλήφθηκαν με εκείνη τη γυναίκα. Ένας μεθυσμένος σύζυγος (δηλαδή μια κατσίκα) την χτύπησε, και όταν πήγε να καταθέσει στην αστυνομία, της απάντησαν:
- Να το καταλάβεις!

Η μητέρα Νατάλια συχνά προσποιούνταν ότι ήταν μεθυσμένη. Ρίχνει νερό σε ένα μπουκάλι και το πίνει σαν βότκα. Αυτό έκανε όταν της έρχονταν μεθυσμένοι. Ήταν αξιοσημείωτο ότι αφού τους έδωσε να πιουν νερό από το μπουκάλι της, διέκοψαν τη συνήθεια.
Με τις προσευχές της μητέρας, οι άνθρωποι θεραπεύονταν από τις πιο σοβαρές ασθένειες. Συχνά έδινε Cahors: εάν ένα άτομο πιει, θα θεραπευτεί.

Αρκετά χρόνια πριν από τα ίδια τα γεγονότα, η μητέρα Νατάλια προέβλεψε τον θάνατο του Πάπα, του Μητροπολίτη Νικόδημου και του Μπρέζνιεφ. Θυμάμαι όταν μίλησε για τον θάνατό τους, ρώτησε δυνατά:
«Κύριε, μιλάω σωστά;»
Και η ίδια απάντησε:
«Έτσι είναι...
Μου ζήτησε πραγματικά να πω στη Βλαδύκα Νικόδημο να μην πάει στην κηδεία του Πάπα. Ωστόσο, πήγε και πέθανε στη Ρώμη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: