Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2024

Olga Rozhneva .Αληθινές ιστορίες, ή Μοναστικές συναντήσεις Ιστορίες στην Μονή της Οπτινα. 24

 

3 Δεκεμβρίου

Καταπληκτικό πράγμα! Όσα χρόνια κι αν επισκέπτομαι την Όπτινα και ζω εδώ και πολύ καιρό, ποτέ δεν μπόρεσα να κάνω μια σωστή συζήτηση με τον γέροντα. Πολλές φορές όμως απάντησε στις ερωτήσεις μου, με ευλόγησε και μου έδωσε πρόσφορα. Πήρε επίσης τις σημειώσεις μου για να προσευχηθεί. Αλλά για να του εξομολογηθείς ή να κάνεις μια μακρά συζήτηση - αυτό δεν έχει συμβεί ποτέ!

Και σήμερα - απλώς ένα θαύμα! Εξομολογήθηκα στον γέροντα, μετάνιωσα για τη γκρίνια και τον εκνευρισμό μου με τη μητέρα . Και ο πατέρας Ηλί μου μίλησε για αρκετή ώρα! Ρώτησε για τις ιστορίες μου και το βιβλίο μου. Μου είπε να συνεχίσω να γράφω ότι αυτό ήταν καλό. Και με ρώτησε και για τη μητέρα. Είπα ότι ήταν ευγενική. Γιατί δεν ήθελα να την κρίνω. Επιπλέον, αγαπά τόσο πολύ τον πνευματικό της πατέρα! Και εκείνος: «Ευγενικός, λες;» Και χαμογέλασε. Με σκέπασε με το πετραχηλι και προσευχήθηκε για αρκετή ώρα. Και μετά μου έδωσε άλλο ένα βαζάκι μαρμελάδα! Αυτό είναι υπέροχο!

Αλήθεια, μετά την εξομολόγηση, η μητέρα μου μου είπε σαρκαστικά: «Τι μετάνιωσες;

Είσαι άγιος ανάμεσά μας!» Αλλά για κάποιο λόγο δεν προσβλήθηκα καν. Και η διάθεση δεν χάλασε!

Αυτό είναι καλό! Στάθηκε για αρκετή ώρα στην εικόνα της Θεοτόκου. Οι άγιοι πατέρες γράφουν ότι όταν ζητάμε να μας στείλει ταπείνωση και υπομονή, ο Κύριος μας στέλνει ανθρώπους που μας ταπεινώνουν και καταστάσεις που μας διδάσκουν την υπομονή. Αυτό είναι, φυσικά, καλό. Αλλά πραγματικά δεν θέλω να αντιμετωπίσω τέτοιες περιστάσεις αυτοπροσώπως! Μακάρι να ήταν δυνατόν να γίνεις υπομονετικός χωρίς να υπομείνεις κάτι! Ναι, προφανώς, αυτό δεν συμβαίνει.

Σήμερα η μέρα μας πέρασε ήρεμα. Η μητέρα φαινόταν να γίνεται πιο ήρεμη. Ο Γκρέι  η γάτα με χάιδεψε. Ω πονηριά! Εντάξει, θα σου δώσω κι άλλο χυλό.

4 Δεκεμβρίου

Σήμερα θυμήθηκα μια ιστορία από το Πατερικόν. Εκεί ένας αδελφός ζούσε σε ένα μοναστήρι.

Και όλα ήταν καλά. Υπήρχε μόνο ένα πιάσιμο. Εννέα αδέρφια τον αγαπούσαν, αλλά ένας δεν τον άντεξε και τον ενοχλούσε με κάθε δυνατό τρόπο. Άντεξε και άντεξε και αποφάσισε: «Δεν μπορώ άλλο. Δεν υπάρχει ζωή από αυτόν τον αδελφό. Θα πάω σε άλλο μοναστήρι». Και έφυγε. Ήρθα σε άλλο μοναστήρι. Και εκεί οκτώ αδέρφια του φέρονται καλά, αλλά δύο τον αντιπαθούν. Άντεξε, άντεξε, όχι, νομίζει ότι πρέπει να φύγει, εδώ είναι ακόμα χειρότερα από ό,τι ήταν. Ήρθα στο τρίτο μοναστήρι. Και υπάρχουν μόνο πέντε αδέρφια που του φέρονται καλά, και πέντε που τον ενοχλούν. Και αποφάσισε να μην πάει πουθενά αλλού. Και να το αντέχεις στη θέση του. Αποφάσισα να αλλάξω τον εαυτό μου. Άρχισα να ζητώ από τον Κύριο αγάπη. Μην απαντάτε στην παρενόχληση και ανέχεστε την. Και σταδιακά όλοι οι αδελφοί άρχισαν να του φέρονται καλά. Εδώ είναι η ιστορία. Ναι, ο ιερέας είπε σωστά: «Η θεωρία είναι κυρία στο δικαστήριο, αλλά η πρακτική είναι μια αρκούδα στο δάσος».

5 Δεκεμβρίου

Θα αναζητήσω τις καλές πλευρές της μητέρας.Πρέπει να προσευχηθούμε για να ανοίξει ο Κύριος.

6 Δεκεμβρίου

Κύριε, γιατί είμαι τόσο ανόητη! Οι καλές πλευρές της μητέρας φαίνονται πλήρως! Γιατί δεν το πρόσεξα αυτό πριν; Δεν υπάρχει χρόνος να γράψω τώρα, θα πάμε στην εκκλησία, θα γράψω το βράδυ.

Θα τελειώσω το γράψιμο το απόγευμα μετά τη λειτουργία. Ορίστε λοιπόν. Η μητέρα είναι 80 ετών. Δεν μπορεί να περπατήσει με δυσκολία. Το πρωί σηκώνεται, τα πόδια του τρέμουν. Η όραση είναι φτωχή. Άλλος ξάπλωσε και ξάπλωσε εκεί. Και με δυσκολία πηγαίνει στη δουλειά. Δεν λείπει ούτε πρωί ούτε βράδυ. Ο πρώτος που έφτασε και ο τελευταίος που φεύγει. Κοινωνείται πολύ συχνά και πηγαίνει να εξομολογηθεί. Διαβάζει η ίδια όλους τους κανόνες και όλες τις προσευχές. Πρακτικά δεν μιλάει για κοσμικά θέματα. Είτε προσεύχεται είτε διαβάζει πνευματικά βιβλία. Ναι, τι βιβλία! Άγιοι Θεόφαν , Ιγνάτιος Μπριαντσάνινοφ... Έχει πολλά βιβλία. Ναι, είναι πραγματική ασκήτρια!

Πίστευα ότι δεν έτρωγε ψάρια λόγω των γατών. Για να ταΐσετε το γκρίζο κατοικίδιο. Όχι, δεν είναι λόγω των γατών. Δεν τρώει ούτε γαλακτοκομικά. Και καθόλου γρήγορο φαγητό. Ήταν αυτή που ανέλαβε ένα τέτοιο πόστο...

Ναι. Ο γέροντας π. Ηλίς δεν θα τονίσει τόσο εύκολα έναν άνθρωπο ως καλόγρια... Αυτό σημαίνει ότι είναι άξια.

Σήμερα την έπεισα να φάει μελόψωμο, ήταν άπαχο. Ήταν φανερό πόσο πολύ ήθελε μελόψωμο. Όμως εκείνη αρνήθηκε. Θα έπρεπε τουλάχιστον να της αγοράσω μερικά φρούτα. Διαφορετικά θα γίνει εντελώς αδύναμος από τη συνεχή νηστεία.

7 Δεκεμβρίου

Σήμερα η μητέρα και εγώ είπαμε ο ένας στον άλλον για τον εαυτό μας. Μου μίλησε για το πώς ζούσε στο μοναστήρι. Σχετικά με την οικογένειά τής. Περί αδελφών και αδελφών. Όλη η οικογένειά της είναι πιστή. Και ένας αδελφός πέθανε ενώ διάβαζε το Ευαγγέλιο. Του άρεσε πολύ να διαβάζει το Ευαγγέλιο. Η ίδια γεννήθηκε χωρίς σημεία ζωής. Και μόνο τότε ήρθε στη ζωή.

Και για κάποιο λόγο άρχισα να της λέω για τη γιαγιά μου:

«Ήταν ευγενική,  η γιαγιά μου». Αλήθεια, πάντα μου γκρίνιαζε. Αλλά ήξερα ότι με αγαπούσε. Μου έψησε τηγανίτες.

Ξεκινάω εύκολα την ιστορία για τη γιαγιά μου. Αλλά με τα τελευταία λόγια, η εικόνα της γιαγιάς μου εμφανίζεται τόσο ζωντανά μπροστά μου: εδώ σηκώνεται πριν ξημερώσει και ψήνει πλούσια τηγανίτες για το πρωινό μου. Με επιπλήττει λοιπόν επειδή δεν θέλω να φοράω ζεστό φουλάρι και κολάν - μου φαίνεται ότι με κάνουν να φαίνομαι πιο χοντρή.

Εδώ είναι στο νοσοκομείο, στο ογκολογικό τμήμα. Έρχομαι να την επισκεφτώ, και μου βάζει ένα σακουλάκι με κοτολέτα στην τσάντα, που δεν τρώει, για να γευματίσω με αυτή την κοτολέτα. Περπατάει μόνη της στην τουαλέτα κατά μήκος του τοίχου, ταλαντευόμενη από αδυναμία, γιατί δεν συνηθίζει να επιβαρύνει κανέναν και ντρέπεται να ζητήσει βοήθεια.αΗ χοντρή νοσοκόμα δεν με αφήνει να μπω στο δωμάτιό της, αν και ο γιατρός το επέτρεψε. Φωνάζει δυνατά σε όλο το τμήμα: «Η γιαγιά σου είναι υγιής, πηγαίνει μόνη της τουαλέτα! Ίσως κάτω, που σημαίνει ότι μπορεί να κατέβει η ίδια στους επισκέπτες! Υγιή, δηλαδή! Δεν υπάρχει τίποτα εδώ!» Και η γιαγιά χαμογελάει ήσυχα σε εμένα και στη χοντρή νοσοκόμα και ζητά να πάμε σπίτι...

Αυτό ήταν δέκα μέρες πριν από το θάνατό της.

Εδώ ξαπλώνει στο σπίτι και τσακίζεται από τον πόνο, αλλά ούτε καν γκρινιάζει, για να μην ενοχλήσει τα δισέγγονά της - τα παιδιά μου. Έτσι η τρίχρονη κόρη μου έρχεται στο κρεβάτι της, χαϊδεύει στοργικά το κεφάλι της γιαγιάς της και ρωτάει: «Αγαπητή γιαγιά, νιώθεις άσχημα;» Και χαμογελάει, της φιλάει το χέρι και της λέει: «Τι κάνεις, κουμπάκι μου, νιώθω καλά». Και μια ώρα αργότερα αποκοιμιέται και πεθαίνει.

Ξεκινάω την ιστορία ελαφρά, αλλά στο τέλος για κάποιο λόγο κυλούν τα δάκρυά μου.

«Λοιπόν, κλάψε, κλάψε», ακούω μια ήσυχη φωνή.

Προσπαθεί η μητέρα να με παρηγορήσει; Είναι πραγματικά ευγενική;

8 Δεκεμβρίου

Και η γκρίζα γάτα είναι τόσο έξυπνη! Μας περιμένει το βράδυ μετά την υπηρεσία. Μπαίνει στο διάδρομο, πηδά σε μια καρέκλα και φτάνει κάτω από το κασκόλ. Είναι απλά μια γάτα επιστήμονας! Η μητέρα μου και εγώ έχουμε τη δική μας γάτα επιστήμονα! Σήμερα ταΐσαμε τη γάτα μας με ψάρια. Έξω κάνει παγωνιά και κοιμάται δίπλα στο καλοριφέρ από κάτω. Δεν σημαδεύει πια κόρνερ, έχει γίνει καλοδιατηρημένος!

Έφερα τη μητέρα μου με ένα καρότσι από την εκκλησία. Άρχισε να κοιμίζει το γκρι κάτω από το ζεστό μαντίλι της. Δεν θέλει να κοιμηθεί. Η μητέρα  με στέλνει να πάρω φαγητό για τη γάτα. Ανεβαίνω πάνω στο κελί. κατεβαίνω κάτω. Του φέρνω ψάρια.

Τώρα διψάει. Ανεβαίνω για νερό και κατεβαίνω. Η γάτα έφαγε και μέθυσε. Πήγε για ύπνο. Σηκώνω τη μητέρα και κατεβαίνω με την πάνα της. Λοιπόν πού πήγαινα; Πάνω ή κάτω;!

Μια ηλικιωμένη αδερφή που μένει στο ξενοδοχείο μας περνάει και γκρινιάζει:

- Γιατί την συγχωρείς με τις γάτες της;! Διώξε τους όλους! Οι προηγούμενοι υπάλληλοι του κελιού δεν ήταν σαν εσάς, ήταν πιο έξυπνοι, κυνηγούσαν όλες τις γάτες της!

Και ήσυχα, στο πλάι:

- Είναι τόσο τρελή όσο η δασκάλα της!

είμαι σιωπηληυ. Η αδερφή φεύγει. Σιγά, σιωπά, γκρι, μη φοβάσαι, δεν θα σε διώξω. Απλώς δεν καταλαβαίνει ότι δεν είσαι μια συνηθισμένη γάτα, αλλά ένας επιστήμονας!

9 Δεκεμβρίου

Δεν υπάρχει τίποτα ιδιαίτερο να γράψω. Η ζωή συνεχίζεται ως συνήθως. Τώρα ξέρω πώς να ντύσω καλύτερα τη μητέρα  για μια βόλτα, ποια πρέπει να είναι η θερμοκρασία του νερού με το οποίο συνηθίζει να πλένεται και πώς είναι πιο βολικό να της τοποθετώ μαξιλάρια.

Της αγόρασα λωτούς. Εδώ τρώει λωτό. Αυτό είναι άπαχο - φρούτο. Είναι καλό που τρώει, διαφορετικά μια τόσο αυστηρή νηστεία μπορεί να σε κάνει εντελώς αδύναμο.

Σήμερα η μητέρα με εξέπληξε. Μου αρέσει πολύ να στέκομαι μπροστά σε όλους κατά τη διάρκεια της θείας Λειτουργίας για να φαίνονται τα πάντα. Και κάθεται σε ένα παγκάκι στο τέλος του ναού. Της πρότεινε να φέρει το καρότσι στο ναό και να το φέρει πιο κοντά, διαφορετικά θα στέκονταν άνθρωποι μπροστά της σε πλήθος και δεν μπορούσε να δει τίποτα. Και δεν ακούει καλά. Και λέει:

- Όχι, κι εγώ είμαι καλά εδώ. Δεν μπορώ να πλησιάσω.

- Γιατί όχι; Εδώ φέρνουν μια άλλη μοναχή πιο κοντά σε αναπηρικό καροτσάκι, πράγμα που σημαίνει ότι είναι δυνατό.

«Λοιπόν, μάλλον αξίζει, αλλά εγώ είμαι κακή καλόγρια, ανάξια».

Ναι, προφανώς, έχω κάτι να μάθω από τη μητέρα .....

Ίσως δεν θα ζητήσω να αλλάξω την υπακοή μου. Πώς θα τα βγάλει πέρα ​​χωρίς εμένα;

Δεν υπάρχουν σχόλια: