Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2024

Σχήμα-μοναχή Nikandra (Pokrovskaya) Δεν φοβάμαι τη γήινη κρίση

 






Σχήμα-μοναχή Nikandra (Pokrovskaya)

Δεν φοβάμαι τη γήινη κρίση


Η μοναχή του σχήματος Nikandra (Pokrovskaya) (1898–2003) μπήκε στο μοναστήρι σε ηλικία 12 ετών. Στα 26 της, όπως και πολλοί κληρικοί, καταπιέστηκε. Η ιστορία της μοναχής Νικάντρα είναι για τη ζωή της, για τις δοκιμασίες που τη συνέβησαν, για τους ανθρώπους που την περιέβαλαν.

Αρχιερέας Συμεών, πατέρας της μοναχής Νικάνδρας

Ο μπαμπάς μου, ο αρχιερέας Συμεών, υπηρετούσε στην κοσμητεία Ryazhsky στον Καθεδρικό Ναό της Τριάδας. Ο παππούς ο πατέρας Θεόδωρος ήταν επίσης ιερέας. Ο μπαμπάς του μπαμπά, ο πατέρας Αλέξιος, υπηρετούσε στο Σάσοβο. Έμεινε χήρος στα 25 του. Είχε δικό του σπίτι, αλλά έζησε μαζί μας μέχρι τα γεράματα. Πέθανε στο βωμό, στην Εισαγωγή. Τέλεσε τη λειτουργία. Στο ένα χέρι υπάρχει ένα μπολ, στο άλλο υπάρχει ένας πίνακας. Ήταν 94 ετών. Οι θείες μου, δύο του πατέρα μου και δύο της μητέρας μου, ζούσαν σε ένα μοναστήρι, 60 χιλιόμετρα από εμάς. Τώρα έχει απομείνει μόνο ένα καμπαναριό. Πήγα να τους δω.

Το όνομα της μαμάς ήταν Ευδοκία. Είχα 6 αδέρφια και 5 αδερφές. Είμαι η μεγσ και πήγα σχολείο. Το όνομά μου ήταν Σοφία.

Όταν έγινα 12 χρονών, αποφάσισα να πάω σε μοναστήρι.

Έζησα εκεί τρεις τέσσερις μήνες. Ο μπαμπάς έφτασε και μαζεύω μήλα σε ένα σωρό. Τα πήραμε να τα πουλήσουμε. Είχαμε έναν μεγάλο κήπο. Φτάνουμε στο χωριό, εγώ με σκούρο φόρεμα φωνάζω: «Μήλα μοναστηριού! Μοναστηριακά μήλα! Και μετά είδα τον μπαμπά μου και έκλαψα: «Μπαμπά, θέλω να πάω σπίτι!» - «Λοιπόν, πάμε!»

Μετά άλλαξα γνώμη και έμεινα.

Η πρώτη χρονιά ήταν λίγο δύσκολη. Το έχω συνηθίσει. Ήμουν  βοσκοπούλα και γαλατάς. Άρμεξα 25 αγελάδες. Τον τρίτο χρόνο με έστειλαν να οργώσω.

Το μοναστήρι μας δεν ήταν φτωχό. Πολλή γη. Τριακόσιες καλόγριες. Η μητέρα είναι καλή - Ηγουμένη Αρκάδη.

Τα μανιτάρια συλλέχθηκαν και προετοιμάστηκαν. Τα είχαμε σε σακουλάκια στη σόμπα. Η σούπα μαγειρεύτηκε με μανιτάρια και λαχανόσουπα. Έφτιαχναν τις δικές τους χυλοπίτες και τις έτριβαν. Στέγνωσε, κόπηκε και ψήθηκε. Μαγείρευαν χυλό φαγόπυρου, χυλό από κεχρί με γάλα και τυρί. Έτρωγαν ψάρια, αλλά όχι κατά τη διάρκεια της νηστείας. Η μητέρα θα πει: «Για τα ψάρια». Θα πάρουμε το έλκηθρο και θα φέρουμε δύο σακούλες. Έψηναν ψωμί και τηγανιτες. Υπήρχαν ξύλινα κουτάλια και φλιτζάνια.

Πήγαμε στο Morshansk για αλάτι. Δεν υπήρχε αρκετό αλάτι, οπότε το ανταλλάξαμε με αρακά. Κάποτε μας πήραν το αλάτι στο δρόμο. Πάμε στη μάνα, φοβόμαστε. Ρωτάει: «Ζεις;» - «Ζωντανός». «Δόξα τω Θεώ!»

Ήμασταν τέσσερις στο κελί. Μαζί μας έμενε η μάνα Παρασκευά από το Τορζόκ, που ήταν ψηλή όσο το ραβδί μου. Τη λυπηθήκαμε. Πηγαίνουμε στην τραπεζαρία: «Μάνα Παρασκευά, ετοιμάσου». Την βάζουμε στην αγκαλιά μας και τη μεταφέρουμε στην τραπεζαρία. Μια μέρα αρρώστησε και είπε: «Μην πας στη δουλειά σήμερα. Μάλλον θα πεθάνω». Θα ζητήσουμε από τη μητέρα άδεια. Και έμειναν στο σπίτι. Στις επτά λέει: «Πόσες καλόγριες ήρθαν σε μένα! Ναι, είναι όλοι τόσο καλοί! Πόσες καλόγριες έχω στο κελί μου!». Και πέθανε. Ήταν 72 ετών.

Το έτος 25 ανέλαβα το σχημα και ονομάστηκα Σεραφείμ.


Και την επόμενη χρονιά μας έδιωξαν όλους από το μοναστήρι. Επέστρεψα στους γονείς μου.

Το 1932 άρχισαν οι διώξεις. Οι ιερείς απομακρύνθηκαν. Μαζεύτηκαν όλες οι καλόγριες. Μας επισκέφτηκε ο Γέροντας Παΐσιος. Σοφός γέρος. Ήρθε πολύς κόσμος να τον δει, δέχτηκε τους πάντες και τους ευλόγησε. Ήταν 80 ετών, ήταν ο αδερφός της μητέρας μου. Τον πήραν και εξαφανίστηκε. Η Πρεσβυτέρα Matryoshenka βρισκόταν στο χωριό Demyasovo, στην περιοχή Putyatetsky. Την πήραν και αυτή, άγνωστο πού εξαφανίστηκε. Ο π. Φιλάρετος ήταν ο πνευματικός μας πατέρας και εξομολόγος. Όμως πέθανε στο σπίτι. Δεν τον πήραν - ήταν γέρος. Όταν άρχισε η δίωξη, πήγαμε να τον δούμε.

Στο Ριαζάν, όταν μας πήραν, μας ανάγκασαν να βγάλουμε τον σταυρό μας. Αλλά δεν το δώσαμε. Περάσαμε μια εβδομάδα σε ένα κελί στο νερό. Η μαμά θα φέρει το δέμα. Και θα μας ρίξουν μια κόρα ψωμί στο νερό, και αυτό είναι.

Μετά πήγαμε βήμα βήμα. Τέσσερα χρόνια στην Kandalaksha στο χώρο της υλοτομίας. Τέσσερα χρόνια στο Μούρμανσκ. Τέσσερα χρόνια στα ορυχεία στη Βορκούτα.

Στην Kandalaksha ήμασταν 300 μοναχές και περίπου ίδιοι ιερείς. Ζούσαμε σε έναν στρατώνα, χωρισμένους. Ο μπαμπάς ήταν φυλακισμένος μαζί μου. Τα δάχτυλά του κόπηκαν σε στρατόπεδο υλοτομίας. Μόνο δύο δάχτυλα έμειναν. Μπροστά στα μάτια μου. Το μάζεψα με τα δάχτυλά μου και το κράτησα στα χέρια μου. Του έδεσε τα χέρια με μια κολλιτσίδα. Το αίμα κυλάει.ά Μολύνθηκε και πέθανε μια εβδομάδα αργότερα.

Κάποτε μας παρέσυραν οι  καλόγριες σε έναν αχυρώνα. Ήμουν η 85ος, η τελευταία, με έσπρωξαν εκεί. Έκλεισαν τον αχυρώνα με κηροζίνη μέσα και έξω. Και το άναψαν. Ποδοπάτησα και έτρεξα. Το σκισμένο ράσο φλέγεται. χτυπάω την πόρτα. Και η πόρτα άνοιξε πήδηξα έξω και σύρθηκα στη λίμνη. Και οι υπόλοιποι κάηκαν όλοι.

Η λίμνη ήταν μεγάλη και βαθιά. Κολύμπησαν κατά μήκος του για να κόψο το δάσος. Είναι καλό να περπατάτε στον πάγο τον χειμώνα. Και το καλοκαίρι πηγαίναμε με βάρκες. Καθίσαμε σε ομάδες των 40 ατόμων. Τα σκάφη είναι μικρά. Μια μέρα ήρθε ένα κύμα και οι άνθρωποι ξεβράστηκαν. Μπορούσα να κολυμπήσω - βγήκα έξω. Και πνίγηκε πολύς κόσμος. Ο κοσμήτορας πνίγηκε και η Μητέρα Ηγουμένη Αρκαδία. Πώς φώναξε: «Σώστε, σώστε!» Και θα μπορούσαν να μας είχαν σώσει, αλλά η συνοδεία δεν μας επέτρεψε.


Ζούσαμε σε στρατώνες. Δεν υπήρχαν κρεβάτια. Κοιμηθηκαμε στις κουκέτες. Ούτε στρώματα, ούτε μαξιλάρια, ούτε τίποτα. Η μητέρα μου μου έστειλε ένα δέμα: μικρές, κοντές μπότες από τσόχα, ένα πλεκτό πουλόβερ και ένα καπέλο. Γυρνάω από τη δουλειά και τα πόδια μου είναι βρεγμένα. Περπατήσαμε 24 χλμ μέσα στο δάσος. Τι είδους μπαστούνια παπούτσια; Σχεδόν ξυπόλητη.β Θα έρθεις και δεν θα έχεις πού να στεγνώσεις. Το βράδυ θα σας δώσουν 300 γραμμάρια ψωμί και μια κούπα κρύο νερό. Και να μου έδιναν βραστό νερό, θα μου έπαιρναν την ψυχή. Θα μαζέψουμε χιόνι το χειμώνα - και νερό. Καθαρισμός έλατου. Πάμε - ο κάδος σκουπιδιών. Τα μαζεύουμε στις τσέπες μας όσο πιο γρήγορα γίνεται.

Κάθε μέρα στις δώδεκα ανοίγουν έναν χοντρό φάκελο. «Pokrovskaya Serafima Semyonovna! Βγες έξω να σε πυροβολήσουν!». Βγαίνεις έξω. Σταυρώστε τον εαυτό σας. πες αντίο. Θα βγάλουν 50 άτομα στη σειρά και θα τα βάλουν σε ομάδες των τεσσάρων. Πυροβολούν, δεν σκοτώνουν. Και έτσι κάθε μέρα. Και τότε η υπομονή μας εξαντλήθηκε και είπαμε: «Σκότωσέ μας εντελώς αν δεν φοβάσται τον Θεό!»

Μια μέρα γυρίσαμε από τη δουλειά και κάλεσαν 15 μητέρες από τον στρατώνα μας. Δεν υπάρχουν και δεν υπάρχουν. Και την επόμενη μέρα κοιτάμε - κρέμονται. Θα τοποθετήσουν κολόνες, σανίδες πάνω τους, εγκάρσιες ράβδους και σχοινιά από πάνω. Βάζουν το κεφάλι τους εκεί, το τραβούν και αυτό είναι όλο.

Το 1941 πέθανε η μητέρα μου. Και αποφυλακίστηκα το 1942.

Γύρισα σπίτι από τη δουλειά. Μια νεαρή γυναίκα περπατά με μια λίστα: «Ποια είναι η Pokrovskaya Serafima Semyonovna; Να αφεθούν ελεύθεροι». Ήμουν χαρούμενη.  Και δεν έχω τίποτα να φορέσω. Πώς μπορώ να περπατήσω ξυπόλυτη; Στα πόδια μου υπάρχουν λεπτά σανδάλια. Μου έδωσαν μπότες με ξύλινες σόλες, ένα καρβέλι ψωμί και ένα εισιτήριο. Ναι, το εισιτήριό μου χάθηκε, χάθηκε. Ούτε δεκάρα λεφτά. Στην αρχή ανέβαινα στο σκαλοπάτι. Και μετά - με τα πόδια.

Περπάτησα στη Μορδοβία για τρεις εβδομάδες. Όπου με αφήσουν να μπω, θα περάσω τη νύχτα. Μια γυναίκα από τη Μορδοβία λέει: «Η εκκλησία απέχει 15 χλμ. από εμάς. Προσπαθήστε να φτάσετε εκεί το Σάββατο του Trinity." Και πήγα. Έχει φτάσει. Κάθομαι στη βεράντα και σκέφτομαι, πώς μπορώ να πάω στην εκκλησία έτσι; Τα παπούτσια μου είναι βρώμικα, το κασκόλ μου είναι σκισμένο. Το φόρεμα που φοράω είναι καφέ, ακόμα μοναστηριακό, φτωχό, όλο μπαλώματα. Συνεδρίαση. Έρχεται ο γέροντας της εκκλησίας. Έρχεται προς το μέρος μου: «Από πού είσαι;» Του τα είπα όλα. Κάθισε και άκουσε προσεκτικά. Πήγε σπίτι και γύρισε: «Πάμε σπίτι μας». Με πήγαν στο λουτρό, αλλά δεν είχα τίποτα να αλλάξω. Μου έδωσαν εσώρουχα, φόρεμα, παντόφλες και κασκόλ.

Η εκκλησία είναι κατάμεστη από κόσμο. Την παραμονή υπάρχουν πολλές πίτες και τηγανίτες. Ο πατέρας Μιχαήλ είναι γέρος. Ο αρχηγός με ρωτάει: «Θα διαβάσετε τις σημειώσεις;» Δεν υπάρχει κανείς να διαβάσει το μνημόσυνο. «Θα διαβάσω, λέω». Η μητέρα μου με ρωτάει: «Πού περνάς τη νύχτα;» - «Όπου ευλογεί ο Κύριος». «Έλα σε μας». Έχουν τέσσερα παιδιά. Και ο παπάς ήταν και αυτός στη φυλακή. Καθίσαμε και μιλήσαμε. Το επόμενο πρωί πήγαμε ξανά στην εκκλησία. Η μητέρα έμεινε στο σπίτι για να μου ράψει ένα καινούργιο φόρεμα, με πουά. Και έζησα μαζί τους για δύο εβδομάδες. Μάζεψα τις πατάτες, τις ξεφλουδιζα και ψιλοκόψα τα κρεμμύδια.

Πρέπει να πάμε σπίτι. Πού είναι το σπίτι μου;Τους άφησα. Περπάτησα λίγο. Κάθισα στο λόφο και έκλαψα: «Ω, εσύ, μαμά, μαμά! Ποιος θα με συναντήσει; Ποιος θα μου δώσει ένα ποτό;

Γύρισα σπίτι και κανείς δεν χάρηκε που με είδε. Κανείς. Δεν έχουν μείνει συγγενείς. Τα αδέρφια πέθαναν στο μέτωπο, οι αδερφές εξαφανίστηκαν στο Λένινγκραντ. Στην αρχή είπαν ότι δεν ήμουνα αυτή. Ήμουν λεπτή σαν το μικρό μου δάχτυλο. Το σπίτι μας ήταν διώροφο, και φοβόμουν να το πλησιάσω. Ο πρόεδρος είπε: «Πάρτε την καλόγρια πίσω για να μην είναι στο χωριό». Κάθισα στο δάσος τρεις μήνες. Θα μαζέψω μερικά μούρα - φράουλες, βατόμουρα.

Και μετά, μετά τον πόλεμο, σταμάτησαν να ενοχλούν. Δούλεψα σε συλλογικό αγρόκτημα, φύτεψα πατάτες, ντομάτες, αγγούρια και πότιζα λάχανο. Τα αφεντικά με σεβάστηκαν. Έφεραν καυσόξυλα και βοήθησαν.

Μια μέρα ο πατέρας Βαρνάβα από το Σανακσάρ μου λέει: «Μάνα, δεν φοβάσαι ότι θα σε ξαναβάλουν στη φυλακή, θα σε διώξουν;» Και λέω: «Πατέρα, όλα είναι θέλημα Θεού. Αλλά δεν φοβάμαι! Δεν φοβάμαι τίποτα τώρα!»


Θα υπάρχουν ακόμα διώξεις. Αλλά πρέπει να προσευχόμαστε να παρατείνει ο Κύριος τις μέρες μας και να μην μας κάνει τον ίδιο διωγμό. Προσευχηθείτε θερμά. Γι' αυτό έμεινε ο μοναχός. Αυτός είναι ο σκοπός του - προσευχή για όλο τον κόσμο. Αφήστε τον μοναχό να ξαπλώσει στο κρεβάτι. Ακόμα προσεύχεται με το κομποσκοίνι, ακόμα και στον ύπνο του προσεύχεται ακατάπαυστα. Πρωί, βράδυ, μετά στο κομποσχοίνι 300 του Ιησού, 200 της Θεοτόκου, 150 στον άγγελο, 25 για την ηγουμένη, 30 για τους χτίστες, 60 για όλο τον κόσμο, προσκυνήσεις, Απόστολος, Ευαγγέλιο, Ψαλτήρι (4 καθίσματα κάθε μέρα. ).

Δεν χρειάζεται να τρώτε πολλά γλυκά. Έχεις το καθημερινό σου ψωμί;  Υπάρχει νερό; . Δόξα τω Θεώ για όλα! Δόξα τω Θεώ για τη χαρά! Δόξα τω Θεώ για τη λύπη! Δόξα τω Θεώ για τις ασθένειες!

Έζησα μέχρι τα 104 χρόνια. Δεν πόνεσα, δεν ήπια, δεν έκλεψα. Δεν φοβάμαι τη γήινη κρίση. Καθόλου! Φοβάμαι την Αιώνια Κρίση. Θα έρθει η Αιώνια Κρίση - τότε θα κριθεί.

Πρέπει να πιστέψεις. Πώς ζούσαν οι άγιοι; Στην προσευχή, στις πράξεις, έτρωγαν άσχημα. Τι κάνουμε τώρα; Ας φάμε και να μεθύσουμε. Άλλωστε τίποτα δεν είναι δικό μας. Τρώμε τα πάντα του Θεού. Το δικό μας όμως δεν είναι. Εμείς οι αμαρτωλοί στολίζουμε σπίτια, ασπρίζουμε, βάφουμε, πλένουμε διαμερίσματα. Αλλά δεν στολίζουμε την ψυχή μας με τίποτα, δεν την πλένουμε, δεν τη σβήνουμε. Έτσι μια αράχνη κάθεται στον ιστό της, μια μύγα σκαρφαλώνει πάνω της, βουίζει και δεν υπάρχει περίπτωση να βγει. Έτσι δεν θα βγούμε ποτέ από τις αμαρτίες μας. Πρέπει να μετανοήσουμε. Πήγαινε για εξομολόγηση σε έναν ιερέα. Μη συσσωρεύετε αμαρτίες. Πρέπει να πλύνεις την ψυχή σου. Και θα είναι πιο εύκολο.

Υλικό που ετοίμασαν: ιερέας Sergius Mironov και Tatyana Rtishcheva
Φωτογραφία: Tatyana Rtishcheva

“Glagol” No. 22 (68), 20 Νοεμβρίου 2002
Έκδοση της Εκκλησίας της Αγίας Τριάδας στην Kolomna (Shchurovo)

Δεν υπάρχουν σχόλια: