Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 18 Μαΐου 2024

Πρωτοπρεσβύτερος Valentin Biryukov .Μόλις μαθαίνουμε να ζούμε στη γη . Κεφάλαιο Τριακοστό Πέμπτο!!



Πειρασμός Προσλήψεων

Ακριβώς κατά τη διάρκεια της ασθένειάς μου, όταν μετά βίας μπορούσα να περπατήσω στην εκκλησία με πατερίτσες, συχνά έρχονταν πιστοί στο σπίτι μου. Και οι αξιωματικοί της KGB άρχισαν να με ακολουθούν. Μια μέρα οδηγήσαμε κατευθείαν στο σπίτι με το αυτοκίνητο. Εξέτασαν τα πάντα και μετά τους κάλεσαν να πάνε μαζί τους. Κάναμε μια περίεργη κουβέντα στις αρχές. — Valentin Yakovlevich, γιατί ήρθες σε επαφή με την εκκλησία, τι σου δίνει; Ξέρουμε πώς πολεμήσατε - οι γονείς σας έλαβαν τόσες πολλές ευχαριστίες! Είσαι υπερασπιστής της Πατρίδας, τιμώμενο πρόσωπο, ταγματάρχης! Πόσα στρατιωτικά βραβεία έχετε; Δεν χωράει καν στο κεφάλι μου: εσύ και η εκκλησία! Τι σου δίνει; Α, ορίστε! Γι' αυτό με έβγαλαν στην κυκλοφορία! Απαντώ απλά: «Ευχαριστώ τον Θεό». - Για τι?! - Για να παραμείνουμε ζωντανοί. «Άρα δεν είσαι ο μόνος που μένει ζωντανός – είναι τόσοι πολλοί». Αλλά δεν πηγαίνουν όλοι στους ναούς. - Λοιπόν πού να πάω; - Τους αποδεικνύω. - Μόνο στην εκκλησία - ο Θεός με έσωσε στο μέτωπο. - Μα πολλοί σώθηκαν! Πόσο καιρό πολεμάμε την οπισθοδρόμηση - κι εσύ τιμώμενος είσαι ακόμα στην εκκλησία. Δεν θυμάσαι ότι ο πατέρας σου ήταν εξόριστος για την εκκλησία; «Λοιπόν», λέω, «εξόρισε με κι εμένα... Έτσι λέγαμε». Αποχαιρετώντας τους είπα: «Όταν η ψυχή σας πάει στον Παράδεισο και θα ταφεί η σάρκα σας, τότε θα πιστέψετε στον Θεό». - Ουάου! Όταν το θάψουν δύο μέτρα βάθος, αυτό είναι το τέλος! — οι ερευνητές γελούν. «Όχι, μόνο η αρχή», απαντώ. -Θα είναι μόνο η αρχή. Προσπάθησαν μάλιστα να με μπερδέψουν με τις φωτογραφίες που τράβηξαν στην εκκλησία. Αλλά και πάλι δεν φοβήθηκα - γιατί να φοβάμαι; Και πριν, με κάλεσαν στις «αρχές» όταν το 1946 δούλευα σε ένα κατάστημα στη Makaryevka και δεν είχα πάει ακόμη στην εκκλησία - δεν υπήρχε εκκλησία στο χωριό μας. Ήρθα από το μέτωπο και δεν με άφησαν καν να ξεκουραστώ: πήγα κατευθείαν στο εργατικό μέτωπο. Λοιπόν, ήμουν ακόμη μικρός τότε, είχα δύναμη μέσα μου.


 Δούλεψα για ένα μήνα ή περισσότερο - έρχεται ο διοικητής. Περίμενε μέχρι να τελειώσει η εργάσιμη μέρα: «Πρέπει να σου μιλήσω, Βαλεντίν». Χρειαζόμαστε εργάτη. - Λοιπόν, ψάξε για εργάτη. - Είσαι ακριβώς αυτό που χρειαζόμαστε. «Λοιπόν, εργάζομαι ήδη», λέω. - Και θα μείνεις εδώ για να δουλέψεις, αλλά θα μας βοηθήσεις... - Τι είδους βοήθεια χρειάζεσαι; — Έρχονται διάφοροι εδώ - υπάρχουν και αυτοί που παραπονιούνται, αντισοβιετικοί. Θα σας δώσουμε μια εργασία - να μάθετε ποιοι είναι και για τι πράγμα μιλάνε. - Τους ξέρεις μόνος σου; - Ρωτάω. - Ξέρουμε. «Τότε τι βοήθεια μπορώ να σου δώσω;» Ζυγίζω τα εμπορεύματα και τα μετράω. Αν κοιτάξω εδώ κι εκεί, τότε θα γίνω ξοδευτής. Δεν θα με βοηθήσεις τότε! Όσο κι αν έπεισε, όσο κι αν απείλησε ότι θα διορίσει δεύτερο άτομο (προφανώς για να με επιβλέπει), δεν συμφώνησα σε τίποτα. Ήρθε τέσσερις φορές - και όλες χωρίς αποτέλεσμα. Την πέμπτη φορά με προκάλεσε. 

Ήρθε το βράδυ, όταν δεν υπήρχε κανείς στο μαγαζί, και ρώτησε: «Ζυγίστε μου  τρία κιλά ζάχαρη, γλυκά, λουκάνικο, βάλτε το με πίστωση». - Πώς να το γράψω; - Λοιπόν, το γράφεις στον διευθυντή του σχολείου, οι δάσκαλοι είναι όλοι φίλοι σου - τους το γράφεις. Και γράψε το για μένα. Και σκύβει και... βγάζει από κάτω από τον πάγκο το τετράδιο στο οποίο έγραψα τους οφειλέτες. Προφανώς, κάποιος τον ενημέρωσε... - Λοιπόν, - έπρεπε να συμφωνήσω,— Γράφω: Ο Κουζμίν χρωστάει τόσα πολλά. - Λοιπόν, θα δω αν το έγραψα σωστά; Παίρνει το τετράδιο και το βάζει στην τσέπη του! - Γιατί το παίρνεις;! Είναι σαν να μην ακούει. Λέει επιβλητικά: «Θα έρθεις σε μένα το βράδυ». Όταν νυχτώνει. Δεν φοβήθηκα: δεν υπήρχε πολύ χρέος εκεί. Αλλά είχα ήδη καταλάβει τι έκανε. Ας συλλέξουμε την αναφορά. Το βράδυ πήγα στον διοικητή. «Λοιπόν, αυτό», λέει, «έγραψα ένα πρωτόκολλο, θα υποβάλω στο δικαστήριο ότι παραχωρείτε κρατικά αγαθά επί πιστώσει». Τον κοιτάζω στα μάτια: «Ξέρεις τι, σε εμπιστεύτηκα - και θα το κάνεις αυτό;» - Όχι, θα το πάω στα δικαστήρια! Υπογράψτε ότι δανείσατε κρατικά αγαθά. - Δεν θα υπογράψω! - Λέω. - Λοιπόν, τότε δούλεψε μαζί μας... «Ω, εσύ», σκέφτομαι, «εκεί θα πάει». - Λοιπόν, να το πάμε στο δικαστήριο; - Δώστο! -Απαντάω. - Μπορώ να πάω? - Πηγαίνω. Μόλις έκανε ένα βήμα στο δρόμο... - Σταμάτα! Κάτσε κάτω. Καλά? Θα βοηθήσεις? - Ξέρεις τι? Όταν ήμουν στο μέτωπο, δεν ζήτησα βοήθεια από κανέναν. Δεν υπήρχε χρόνος να ρωτήσω. Κι εσύ είσαι πίσω και ζητάς βοήθεια... 

Άλλωστε, δεν θα γίνω ποτέ Ιούδας. Ξαφνιάστηκε. Έκανε μια παύση και μετά ξανάρχιζε: «άφηνε να φύγει» και ξαφνικά ξανά «Κάτσε κάτω!» και απειλούσε με δικαστική δράση. Τράβηξε την ψυχή μου περίπου 20 φορές. Αυτός είναι ένας τόσο διαβολικός πειρασμός. Ήταν δύσκολο να μην πτοηθείς; Κατά κάποιο τρόπο δεν το σκέφτηκα. Αν βασιζόμουν στις δικές μου δυνάμεις, ίσως να μην το άντεχα — θα με είχε πιάσει πανικός. Και είναι σαν να έχω απενεργοποιήσει τη θέλησή μου και να έχω εμπιστοσύνη μόνο στον Θεό. Όταν ο διοικητής με ρώτησε για τελευταία φορά αν θα παραδώσει τα χαρτιά στο δικαστήριο ή αν θα ήθελα να «σώσω» τον εαυτό μου, και απάντησα κατηγορηματικά «παράδοση», έβγαλε το πρωτόκολλο, το έσκισε σε κομμάτια, έδειξε εμένα τα αποκόμματα: «Εδώ είναι τα έγγραφά σου!» Δώσε μου το χέρι σου! Λατρεύω τέτοιους ανθρώπους! - και πώς μου έσφιξε το χέρι. Απλώς δεν του είπα: «Ωχ, ρε βρε ρε!» Αλλά δεν είπε τίποτα. Έτσι διδάσκονται. Και μετά έρχεται στο μαγαζί μου και λέει: "Πόσο διαφορετικοί είναι οι άνθρωποι, ε;!" Συνάντησα αυτόν τον διοικητή σχεδόν 20 χρόνια αργότερα, στο Barnaul. Η Klavdia Nikitichnaya Ustyuzhanina και εγώ περπατούσαμε στην εκκλησία και ήρθαμε πρόσωπο με πρόσωπο μαζί του. Με αναγνώρισε, αν και είχα ήδη γένια, και με βομβάρδισε με ερωτήσεις. Λοιπόν, ακριβώς όπως ένας γηγενής άνθρωπος. 

Ζήτησα να επισκεφτώ την Klavdia Nikitichna. Και όταν μπήκε στο σπίτι και είδε εικόνες στη γωνία, ξαφνιάστηκε: «Λοιπόν, είσαι πιστός;» «Ναι», απαντώ. - Πω πω, πώς είσαι... Δεν είναι περίεργο που ένιωσα τότε ότι ήσουν κάποιο άλλο άτομο, όχι σαν όλους τους άλλους. Θυμάσαι? Πώς να μην θυμάστε. Μόνο η πίστη βοήθησε να ξεφύγουμε από εκείνες τις παγίδες που ο κακός έστησε τόσο επιδέξια και ψυχολογικά με τα χέρια αυτού του αξιωματικού της KGB.

Δεν υπάρχουν σχόλια: